Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
actie aangeeft hoe het met onze maatschappij gesteld is.
Als ik in de AH sta en zie hoe mensen gretig de smurfen in ontvangst nemen maak ik me ernstig zorgen.
Mensen maken zich drukken over het wel of niet in ontvangst nemen van de plastic rommel die waarschijnlijk in china door batterij fabrieksslaven in elkaar gezet is dan de echt belangrijke zaken in onze maatschappij. Inflatiebelasting bijvoorbeeld of de zogenaamde oorlog tegen de zogenaamde terroristen.
Laat AH eens ECHTE waarde toevoegen aan haar klanten
geloof me maar mensen zullen nog loyaler worden. Begint
een volgende supermarkt volgende week weer met voetbal kaartjes of flippos dan rent iedereen weer weg van de AH
Echte waarde toevoegen is uiteraard duurzamer dan een korte actie. Ik gaf er mee aan dat loyaliteit belonen iets is dat werkt.
Vergis je alleen niet dat idealen het vaak verliezen van commercie. Hoe vaak heb ik bedrijf zien falen met hun 'meerwaarde' en 'echte waarde' terwijl de buurman ondernemer meer succes had door flippo's weg te geven.
Als marketeer kijk je naar wat werkt, AH heeft in dit geval 70.000 klanten bij de concurrent weggekaapt, geen enkele aandeelhouder zal erom zeuren dat het geen échte waarde toevoegd, en de directie zal glimlachen als men ziet dat de smurf-ruil-dag net zoveel bezoekers trekt als de Ikea op een zaterdagmiddag....
Wat ik wil is dat de kassa’s bezet bemenst zijn, korte rijen bij de kassa, (gratis) parkeerruimte, karretje zonder muntje, karretje gewoon achterlaten op de parkeerplaats, dat de groenten vers zijn, dat jullie tot 20:00 uur open zijn, dat de hangjongeren worden verwijderd, dat de snelkassa open is, dat het personeel weet waar de spullen staan (!!!!), 2 uien of 1 citroen los kunnen kopen. En dat verkoopacties elkaar niet tegenspreken. Ennuh, . . . . niet wachten tot de klant vóór mij zijn 23 spaarkaarten heeft volgelikt en ingeleverd.
Kennelijk krijg je mensen zo gek dat ze voor smurfen in de rij staan, maar voor hoelang? Ik zou de win-loss matrix wel eens willen zien.
Waarom niet creatief sleutelen aan waar het ECHT om gaat? De servicegraad dus.
En die Krentenbollen van 1,69 voor 0,99? Waren de vorige keer wel héél erg droog.
Komop, verzamelde grutters, retailers, dozenschuivers en flessentrekkers kom met iets dat de klant doet besluiten klant te blijven. Dat wil je toch zo graag?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer