Marketingsmurf

Spaaracties verkopen goed in Nederland. De Smurfenactie bij Albert Heijn is goed voor de omzet van de supermarktketen. Ruim 70.000 extra gezinnen met kinderen bezochten vorige week Albert Heijn. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, die woensdag zijn gepubliceerd. (bron: ANP)

Toch blijkt uit onze onderzoeken en gesprekken met sales en account managers dat men vind dat salesafdelingen weinig steun en budget krijgen om marketingacties uit te voeren. Vooral bij groot MKB organisaties waar geen aparte marketing afdeling is heerst onvrede over de steun. Grote organisaties hebben vaak wel een marketingafdeling en daardoor meer steun in de vorm acties.

De acties die AH de laatste tijd heeft geeft maar weer eens aan dat marketing wel degelijk concreet en meetbaar kan zijn. Ik heb ...

Tja
Negatief bekeken zou je ook kunnen zeggen dat de smurfen
actie aangeeft hoe het met onze maatschappij gesteld is.

Als ik in de AH sta en zie hoe mensen gretig de smurfen in ontvangst nemen maak ik me ernstig zorgen.
Mensen maken zich drukken over het wel of niet in ontvangst nemen van de plastic rommel die waarschijnlijk in china door batterij fabrieksslaven in elkaar gezet is dan de echt belangrijke zaken in onze maatschappij. Inflatiebelasting bijvoorbeeld of de zogenaamde oorlog tegen de zogenaamde terroristen.

Laat AH eens ECHTE waarde toevoegen aan haar klanten
geloof me maar mensen zullen nog loyaler worden. Begint
een volgende supermarkt volgende week weer met voetbal kaartjes of flippos dan rent iedereen weer weg van de AH
Margreet Hinrichs
Beste Tja,

Echte waarde toevoegen is uiteraard duurzamer dan een korte actie. Ik gaf er mee aan dat loyaliteit belonen iets is dat werkt.

Vergis je alleen niet dat idealen het vaak verliezen van commercie. Hoe vaak heb ik bedrijf zien falen met hun 'meerwaarde' en 'echte waarde' terwijl de buurman ondernemer meer succes had door flippo's weg te geven.

Als marketeer kijk je naar wat werkt, AH heeft in dit geval 70.000 klanten bij de concurrent weggekaapt, geen enkele aandeelhouder zal erom zeuren dat het geen échte waarde toevoegd, en de directie zal glimlachen als men ziet dat de smurf-ruil-dag net zoveel bezoekers trekt als de Ikea op een zaterdagmiddag....

Jos Steynebrugh
Nee, nee en nòg eens nee. Ik wil geen AH Koopzegels, Airmiles, AH Bonus kaart, Smurfen, C1000 Monopoly, Zegels voor bestek, Blokker Ducaten, Ikea Familiekaart, Sligro- of Makro Klantenkaart, Freebees, Autowasbeurten spaarkaart, BP bestek, Douwe Egberts zegels, Kwartetten, Flippo’s, Flappo’s, Dippo’s, Dappo’s of huppeldepuppo’s.

Wat ik wil is dat de kassa’s bezet bemenst zijn, korte rijen bij de kassa, (gratis) parkeerruimte, karretje zonder muntje, karretje gewoon achterlaten op de parkeerplaats, dat de groenten vers zijn, dat jullie tot 20:00 uur open zijn, dat de hangjongeren worden verwijderd, dat de snelkassa open is, dat het personeel weet waar de spullen staan (!!!!), 2 uien of 1 citroen los kunnen kopen. En dat verkoopacties elkaar niet tegenspreken. Ennuh, . . . . niet wachten tot de klant vóór mij zijn 23 spaarkaarten heeft volgelikt en ingeleverd.

Kennelijk krijg je mensen zo gek dat ze voor smurfen in de rij staan, maar voor hoelang? Ik zou de win-loss matrix wel eens willen zien.

Waarom niet creatief sleutelen aan waar het ECHT om gaat? De servicegraad dus.

En die Krentenbollen van 1,69 voor 0,99? Waren de vorige keer wel héél erg droog.

Komop, verzamelde grutters, retailers, dozenschuivers en flessentrekkers kom met iets dat de klant doet besluiten klant te blijven. Dat wil je toch zo graag?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer

Meer over Online Marketing