Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
SIVA klinkt als Shiva, the destroyer of all evil. Dat belooft wat! Maar . . .waren die 4-P’s van ooit nou echt zo’n krakkemikkig gereedschap? Even kijken . . .
De S van SIVA: Solutions
“Solutions” was bij Kotler al onderdeel van “Core” in de vijf product aspecten “Core, Generic, Augmented en Potential Product”. Ook bij de A Nonymus als 3e productniveau in het rijtje “Physical, Tangible, problem Solving en Generic product”. Niks nieuws dus.
De I van SIVA: Information
De P van Promotie werd vervangen door “Communicatie”. Die veranderde langzaam in een ware terreur activiteit. Na de kranten, bioscoop en TV werd de arme consument belaagd met “forced exposure” tot het niveau van apathie. Een nest juristen kijkt naar mogelijke consequenties van communicatie en economen rekenen uit of er dan tòch nog winst in zit. Holle kreten die het mij met een Zalando angstschreeuw moeten overtuigen: “ik ben toch niet gek?” Informatie? Was het maar waar!
Het was Albert Heijn nog niet genoeg: middels de bonuskaart moet de klant achtervolgd worden. Door de brievenbus tot op de deurmat en de sofa. Inmiddels puilen onze moneyfolds uit met gemiddeld 13 verschillende klantenkaarten. Het zal mij benieuwen hoelang het duurt voordat iemand toiletpapier als drager van “de boodschap” ontdekt.
De V van SIVA: Value
Auto’s worden gedegradeerd tot een mobiele verzameling van elektronische gadgets. Claims m.b.t. zuinigheid met brandstof worden uitsluitend in laboratoria gehaald. Actieradius? Nou, eh, ahum, arrg. De prijs is “slechts 14% bijtelling”.
De A van SIVA: Acces
Prijs was vroeger de optelsom van alle moeite die men zich moest getroosten om het begeerde te kunnen bemachtigen c.q. benutten. De prijs vind je in SIVA nog rudimentair terug in “Access”: je moet het natuurlijk wèl kunnen betalen. Niet? Dan schieten we de helft toch even “kostenloos” voor?. “Access” is 7 x 24, dat snappen we. Maar op Kerstdag (ècht waar) een commerciële email van een wijnboer? . . .
Markten veranderden achtereenvolgens in doelgroepen, DMU-rollen (Man, Authority en Need) en worden in het Direct Marketing principe “klant-met-naam-en-toenaam”. Daar voorbij worden we een nummer op een anonieme bonuskaart.
Het zijn de verpaupering en de verplatting van het schone vak van Marketing die mij als marketeer steeds meer gaan tegenstaan. Romantiek wordt vervangen door kille cijfertjes. Ja, meneer Galileo Galilei, denk even na voor u op de brandstapel stapt. De wereld is welliswaar bol (van de kreten), maar wordt steeds platter . . . . zo plat als een dubbeltje. Voor mij een typisch geval van oude wijn.
6P’s van de dienstenmarketing:
- Product
- Prijs
- Plaats
- Promotie
- Proces
- Personeel
3R’s van reputatiemarketing:
- Reputatie
- Relatie
- Ruil
4C’s van klantgerichte marketing:
- Customer Solution (in plaats van Product)
- Cost to the Customer (in plaats van Prijs)
- Convenience (in plaats van Plaats)
- Communication (in plaats van Promotie)
7C-model voor klantgerichte dienstverlening
- Core Benefit (klantbehoeften)
- Convenience (leveringswijze)
- Conditions (procedures)
- Contact (dialoog)
- Communications (informatie-uitwisseling)
- Cost To The Client (kosten door de klant te maken)
- Comfort (gemak en service)
SIVA voor klantgerichte marketing en waardecreatie:
- Solutions (oplossing)
- Information (informatie)
- Value (waarde)
- Access (toegang)
Belangrijk: 'hoe kijken naar': Inside-out, of Outside-in.
Maar de kern van de 4 (5) en 7 P's als inhoud van de mix om aanbod op behoefte (èn eigen doelen) te laten aansluiten staat nog steeds fier overeind.
Bij de invulling ervan natuurlijk wel met de tijd meegaan. That's it.