Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben het in grote trekken met je eens. Echter, er is ook de andere kant van de door jou plat verklaarde aarde.
Financials en Intrapreneurs leven in verschillende dimensies:
Tijd:
Financial: nu en gisteren
Intrapreneur: morgen en overmorgen
Kans:
Financial: 100% verifiëerbaar
Intrapreneur: wellicht, misschien, hopelijk of een kans van slagen in procenten
Plaats:
Financial: hier
Intrapreneur: dáár
Samenvattend: ze leven op totaal verschillende planeten.
Bij de honderden businessplannen die onder mijn leiding zijn opgesteld trof ik steeds het omgekeerd van wat jij aangeeft: de financial die moeite heeft met aannames t.a.v. omzet, winst, grootte vd doelgroep, hitrate etc etc. in een toekomst scenario. De bekendheid, ervaring en routine van de financial met dit soort “wolkenfietserij” schiet in véél gevallen tekort.
De oplossing ligt in de dialoog: het is héél makkelijk jezelf rijk te rekenen of een plan de grond in te rekenen. Daar hebben we in de marketing iets op gevonden: haalbaarheidsstudie of sensitivity check. Vaak is een variatie van +/- 20% in aannames genoeg om te zien hoe gevoelig het model, plan of budget is voor variatie van de onafhankelijk variabelen en vooral de niet beinvloedbare factoren.
Ik heb echter nooit een controller dwars op mijn pad gehad: vóórdat een plan in het MT gegooid wordt heb ik de aannames doorgeakkerd (en ja, soms bijgesteld l!!!) van tevoren. Zo doe je dat: SAMEN en met respect en vertrouwen in de kunde van de ander.
Over de voorbeelden die je noemt
Alle 10 wijzen naar één en hetzelfde oorzaak: het ontbreken van goede management info, danwel het slecht hanteren ervan. Een specifiek geval daarvan “Budgetteren in een achterkamer door de financiële afdeling, zonder inspraak van productie- en verkoopafdelingen” heb ik in mijn langjarige carriere nog NOOIT meegemaaakt. ALS zoiets zich in concreto zou voordoen moet de directie de doortastendheid hebben de hele operatie terug te verwijzen naar de tekentafel.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer