Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een goede samenvatting van de stukken uit het NRC. Echter één kritische noot: Je hoopt hier, gezien je conclusie, mensen van de 'werkvloer' te bereiken. Denk je echter dat mensen van de werkvloer deze website kennen en lezen? De meeste dingen die hier worden geschreven/geanalyseerd/enz. interesseert die mensen niet eens. Laat staan dat ze dit lezen...
Dit neemt niet weg dat het goed is om als manager misschien eens contact te hebben met je werknemers over dit onderwerp. Dus al met al heb je het niet voor niets geschreven, zolang de managers dit proberen te realiseren
mvg
Wat vind je, zou het ook niet ernstig helpen om naar volwassen arbeidsrelaties te komen als managers het verschrikkelijke woord 'werkvloer' - als residu van uit de tijd van de industriele revolutie - nooit meer in de mond zouden nemen. Werken doen we allemaal op vloeren, toch? En om het woord nu in stand te houden voor glazenwassers en metselaars...
Volwassen relaties tussen mensen impliceert dat het denken niet meer 'boven' en het doen 'onder' gebeurt, maar dat denken en doen samen door iedereen met onderscheiden verantwoordelijkheden op allerlei vloeren gebeurt.
En nu me toch aan het opruimen zijn, ook maar gelijk het minstens zo vreselijke woord 'aansturen' ....
<b>uitzonderingen</B>
Er zijn ook uitzonderingen, en dit zijn de mensen die bijv. ook in fanfarekorpsen hun werk doen, hun netwerk bespelen en soms ook de buurt en de gemeenschap muzikaal bedrijven. (mn opa kreeg er ooit nog n lintje voor, en ohohoh wat was de familie blij, al had ik als kind toen nog niet helemaal in de gaten waar...om)
hoe gaat de om...leving van de uitzondering om met de uitzondering, die doorgaans de regel bevestigt? Daar heb ik wel een bewustzijnsnotie van ... maar ik onthoud jullie deze op dit moment in dit artikel ... omdat ik ook patient (geduldig) ben ...
;-)
Beste Jaap, nu heb je toch de bekende knuppel in het kippen- (M/V) hok gegooid.
Ik citeer: “Ze hebben allemaal gemeen dat het (zeer) intelligente mensen zijn en die hebben weer gemeen dat ze snel kunnen denken en snel verbanden leggen”. Was dat maar waar!!!
De laatste paar jaar heb ik me o.a. intensief bezig gehouden met 360 Feedbackscans bij middelgrote tot grote bedrijven. Directie eerst (keurig voorbeeld), daarna de “werkvloer” (foei). Daarbij zijn mij een paar dingen opgevallen die toch wel reden tot achter het oor krabben geven. Twee soorten functies vielen op doordat ze niet opvielen: verkopers en managers. En dat is op zijn minst toch wel héééél opmerkelijk: immers, juist deze twee zouden (al was het alleen maar omdat er actief op geselecteerd wordt bij aanname) toch in een aantal competenties moeten excelleren.
Nee, hoor, mooi niet. Beide groepen scoren bij een test van onbesproken (nou ja, een van de beste dan) niet anders dan de rest van de organisatie. En niet één keer, constant en iedere keer weer. En dat vindt ik wel hééél erg opmerkelijk. De test geeft meestal contrasten waar zo’n 80% van de mensen zeg 80% van de conclusies wel kan onderschrijven. Niet echt slecht.
Er is grondig nagedacht en vergaderd over competentie- en functieprofielen, kernkwaliteiten en indicatoren. In de goede gevallen werd zelfs een onder- en een bovengrens van de gewenste score tevoren aangegeven.
De resultaten waren eigenlijk verbijsterend bij deze twee functies: ze wijken niet af van de normaalverdeling waar ook de telefoniste en de topdirectie in zitten. En dat is slecht: puur slecht.
Je zou toch verwachten dat verkoper een tandje hoger zouden scoren op zaken als projectief vermogen, klantgerichtheid en doelbewust handelen. Toch? En bij managers een hele rij: voortgangscontrole, groepsgericht leiderschap, motivatie van anderen om maar een paar bomen in het managementbos te noemen. NIETS van dat alles: gewoon gemiddeld.
Dat werpt een aantal vragen op:
• is de test wel goed?
• zijn de competentie- en functieprofielen wel goed ontworpen?
• is dit wat het bedrijf nodig heeft of is het huiswerk van een ijverige HR-er?
Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat zeg 80% van de managers als groep geen spectaculaire competenties ontwikkeld (b)lijken te hebben. Wèl in de assessmentgesprekken ná de test. Managers hebben als groep meer kritiek op de resultaten en komen minder makkelijk toe aan waar het allemaal om begonnen was: valt er iets te ontwikkelen of is het gewoon goed zo? Afleidingsmanoeuvres: als je zelf buiten schot wil blijven dan maar het systeem ter discussie.
Voer voor psychologen? Of zijn managers nét mensen? Met dezelfde roddelpraatjes, dezelfde of nog langere tenen dan de normaalverdeling voorspelt? Ik hou van managers, vooral als ze doen waar ze (vaak veel te goed) voor betaald worden: managen. En dat is toevallig wel een kunst. Dat er van dat kaliber geen honderdduizend rondlopen in Nederland verbaast mij niet. We hebben per slot van rekening ook maar één Anton Geesink per eeuw. Toch?
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
werd ik dit weekend gevraagd een crypto op te lossen ...
DIENSTLEIDING?
ik kreeg het volgende mee:
M..M,,,,,M...
Dit stukje van jaap nog vers in het geheugengebied ... kwam ik snel op
MISMANAGEMENT
...
alleen ik kom maar niet bedenken waarom dit n antwoord kon zijn op de associatie, nl. DIENSTLEIDING?
toch bleek het antword goed ...
zo als vaak bij dit soort dingen, als je t zegt "HOP", blinde vlek weg.
Ik mijmerde wat na en bedacht dat dit meerderen van ons kan overkomen ...
de blinde vlek.
Ook vond ik de woorden MIS, DIENST, MANAGEMENT, LEIDING dermate treffend dat ik besloot dit stukje te schrijven en te verbinden met het artikel van Jaap.
s' ace
De buitenwereld, de markt betaalt (dus bepaalt) innovatie.
Nederland schreeuwt al jaren om innovatie !!
Doordat de formele duidelijkheid /meetbaarheid de boventoon voert is de niet meetbare duidelijkheid (plezier, samenwerken, ondernemen ) verloren gegaan.
Wij Nederlandse ondernemens moeten op weg om dat terug te brengen en de managers met zijn medewerkers in contact te brengen.
En Hem of haar niet kapot laten lopen op targets en doelen die toch niet haalbaar zijn.
Wim Musters
Om te beginnen sluit ik me bij Gerrit-Jan aan in zijn kritische noot mbt de denigrerende term 'werkvloer' ter aanduiding van de mensen binnen het bedrijf die daadwerkelijk geld verdienen voor dat bedrijf. Tenslotte blijven managers wat mij betreft een overhead kostenpost en ben ik nadrukkelijk voortstander van de zelfsturende taakgroep. Ik wil hierbij niet de ongenuanceerdheid hebben om mij per definitie negatief uit te laten over managers; ik heb leiding mogen ontvangen van een zeer goede manager, die om redenen die niemand geheel duidelijk waren al na een jaar weer ontslagen werd.
Het moge u allen duidelijk zijn dat ik behoor tot die groep van medewerkers aan wie u allen leiding geeft, dit ter afwisseling in deze discussie, die voor zover ik kan zien alleen door vakgenoten gevoerd is. Het aardige van een discussie op Internet is ook dat mijn geloofwaardigheid nu eens niet bepaald wordt door het al of niet dragen van een stropdas.
Voor het geval iedereen zich nu verbaasd afvraagd waar dit op slaat; ik heb het meermalen ervaren dat ik volkomen genegeerd werd zolang ik in werkkleding rondliep en ineens 'erbij hoorde' en normaal behandeld werd zodra ik een pak met stropdas aantrok. Wat ik zei was exact hetzelfde. Het doet mij denken aan de ramp met de Space Shuttle Columbia, die voorkomen had kunnen worden als bijtijds aandacht was besteed aan de opmerking van een technicus, die ruimschoots vóór de lancering het lek in de afdichtring van de boosterraket geconstateerd had en alarm daarover had geslagen. Hij werd genegeerd, waarschijnlijk omdat hij geen pak aanhad.
Het snel kunnen denken en verbanden kunnen leggen is denk ik ook de grootste valkuil in de kwaliteiten van een manager. De eruit voortvloeiende voortvarendheid brengt een soort 'grote-stappen-snel-thuis' mentaliteit met zich mee die verhindert dat men zich in de details verdiept. Een in management afstuderende collega heeft op verzoek van de directie een medewerkers tevredenheidsonderzoek gehouden en de schokkende conclusie was dat er niet één afdeling was die tevreden was over de direct leidinggevenden. Incompetentie, vriendjespolitiek, negeren van diegenen die niet in het rijtje meelopen en zakkenvullerij waren de meest gehoorde verwijten. Er loopt nu een onderzoek en de directie is stappen aan het ondernemen om de communicatielijnen tussen 'de werkvloer' en de directie te verkorten.
Ter Leringhe ende Vermaeck...
Frank Speet
Het is helaas zo dat "de targets" belangrijker zijn geworden dan het personeel dat deze welbekende targets mag gaan halen....
Managers eruit personeel erbij en vanuit de werkvloer weer de communicatie naar de "top" toe.
Hebben de werknemers op de "vloer" weer het idee dat ook zei er "toe doen" en zal men met veel meer plezier zijn/haar werk doen dan nu het geval is...
Voorbeeld van "verkeerd" management.
In een verzorgingstehuis moet een lampje vervangen worden, voorheen werd dit lampje gewoon vervangen en men was klaar, 5 minuten werk...
Nu doordat een manager zijn invloed wil uitoefenen moet er een formulier ingevuld worden, opgestuurd, terug gestuurd met akkoord erop en PAS DAN MAG het lampje vervangen worden...
Wil je het NOG idioter hebben dan dit, en zijn dit dan de zogenoemde SLIMME mensen???
Hoera voor de manager dan! ! !
De beschouwingen rond deze NRC discussie klinkt als muziek. Ik volg je al enige tijd via diverse media. Als ras calvinist ben ik een aanhanger van kernwaarden als bescheidenheid, dienstbaarheid, integriteit etc. Toch roept deze colom van jouw bij mij de vraag op; Vertoon jij nu het zelfde gedrag als de diverse "experts" managers door vanaf de zijkant als deskundige vanuit je geheel eigen paradigma te reflecteren? Het zal je sieren wanneer je blijft reflecteren met operationele voorbeelden, zoals in "Slow management". Sorry Jaap ik heb een 7 gewaardeerd, maar in mijn beleving maak je hier een slippertje. Ga a.u.b. geen goeroe gedrag vertonen.
Groet Kees
zorgmanager MBA i.o.