De manager als psycholoog?

Cover stories

" Conflicten en patronen
" Beide partijen hebben gelijk
" Het ontstaan van patronen
" Acceptatie als voorwaarde tot verandering
" Zelfreflectie
" Ontdekken in plaats van oplossen
" De manager als psycholoog?

Peter is manager bij een grote bank. Hij heeft plezier in zijn werk, maar vindt het niet altijd even gemakkelijk om goed met zijn medewerkers om te gaan. Edward en Annelies bijvoorbeeld zitten bij elkaar op de kamer en de sfeer is om te snijden. Edward is slordig en Annelies ergert zich daar verschrikkelijk aan. Een simpel probleem waar ze maar niet uit schijnen te komen. Ondertussen verziekt hun gedoe wel de sfeer op de afdeling. Peter heeft al een paar keer een gesprek met beiden gehad en heeft daarbij duidelijke afspraken gemaakt, maar het lijkt niet te helpen. Eerlijk gezegd vindt ...







E.Edvardsson
Goed, zeer goed.

eythor
Marina Moos
Een eye-opener, maar dan een van het type, ja natuurlijk!! Waarom heb ik daar nou niet zelf aangedacht? Is het dan inderdaad puur tijdgebrek, dat ook ik me bezondig aan het snel zoeken naar een oplossing? Waarschijnlijk wel, maar wat heerlijk dat er af en toe iemand je wijst op elementaire zaken als deze. Ik heb op mijn afdeling ook zo'n 'rommelige' medewerker, die maar niet tot orde gebracht kan worden, hetgeen anderen weer stoort.
Ik zal er eens anders tegenaan gaan kijken.
Bert Smeets


De centrale stelling van de auteur is dat..... hardnekkige patronen, hoe banaal ook, altijd zijn terug te voeren op onderliggende emoties en gevoelens. Dat is een vorm van - eenzijdig - psycho-analytisch denken.
Daarmee gaat de schrijfster voorbij aan een andere fundamentele visie namelijk die van het behaviorisme die nou net stelt dat er achter heel veel gedrag - en met name achter veel gewoontegedrag..patronen - niets dieps zit. Het gedrag is heel vaak geconditioneerd en het gevolg van een simpel leerproces. Zoals het aangeleerd is kan het ook weer afgeleerd worden en daar zijn geen diepe analyses voor nodig. En de gedragstherapie heeft daar veel succes mee.
Berenda Dekkers
Auteur
Bert,
Je hebt gelijk, het is een benadering, er zijn er meer.
Ik geloof ook zeker niet dat er achter elk vastgeroest patroon een trauma schuil gaat. wel dat het loskomen uit ( hardnekkige ) patronen altijd gepaard gaat met emoties.
Al is het maar omdat je iets los moet laten waar je zeer vertrouwd mee bent en iets gaat ontwikkelen waarvan je nog niet weet of en hoe het werkt.
Patronen geven veiligheid , houvast , ze maken de werkelijkheid hanteerbaar en overzichtelijk. ( en dan laat ik in het midden of ze om die reden ontstaan zijn)

Er zijn verschillende manieren om los te komen uit hardnekkige patronen, gedragstherapie is er een van, maar vanzelf gaat het meestal niet. Er is tijd en aandacht voor nodig, op wat voor manier dan ook. Het simpelweg veronderstellen dat een ander zijn/haar gedrag wel bijstelt omdat jij dat wilt, is in elk geval niet effectief..

Mijn vraag aan jou Bert, hoe zou jij als manager vanuit jouw visie met de geschetste situatie omgaan?




eddy supriady
wilt u gelieve een model sturen van een conflicthanteringsmodel en opschieten joh !!!!!!
Frank Bruining
Mooi stuk. Het interessante is om nu de manager eens te bespreken. Hij zal meer tijd uit moeten trekken om met zijn mensen in dialoog te gaan. De belangrijke vraag is, doet hij dat ook?

Want ook de manager wordt gestuurd (is ook gewoon een mens) door onderliggende conditioneringen en patronen. Hoe voelt een manager zich op zijn gemak. Sommige managers praten heel graag met anderen over hun gevoelens, andere managers praten liever over resultaten.

Als de manager meer inzicht krijgt in de eigen overtuigingen, waarden en normen en hoe die zijn gedrag en gevoelens sturen, zal hij meer inzicht krijgen in processen bij zijn medewerkers.
Hierdoor zal hij beter kunnen aansluiten bij andere modellen van de wereld.

Bedankt Berenda voor dit artikel!



Groet,

Frank Bruining
Trainer/coach www.frankbruining.com

Meer over Conflicthantering / Mediation