Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik die eerlijke marketeers die willen afrekenen op resultaat?
Wie kan me een paar serieuze partijen aanbevelen?
Degene met de gouden tip beloon ik graag met een family pack Tagonce tags (10 stuks twv € 100,00)
Alvast super bedankt.
Groeten,
Niels
Om te beginnen bij Mythe 1. Hier stelt de auteur dat de voorspelling van Seth Godin bijna 20 jaar geleden niet uitgekomen is. Nou en? Wat moet een marketeer daar nou mee?
Vervolgens voert hij en passant aan dat als gevolg van die voorspelling alle bedrijven zijn gaan bloggen, vloggen en webcare teams zijn gaan installeren, daarbij geen feitelijke onderbouwing gevend en gemakshalve drie wezenlijk verschillende activiteiten/functies over een kom scheert alsof die allemaal dezelfde doelstellingen zouden hebben. Daar waar vloggers en bloggers nog vaak wel een rol spelen in het bereiken van een specifieke doelgroep is een webcare team in de regel een customer service instrument en heeft in die zin dan ook vrij weinig van doen met online marketing.
Dan Mythe 2. Hier probeert de auteur de stelling onderuit te halen dat door, wat ik voor het gemak maar even ‘content marketing’ noem, er minder geld uitgegeven zou hoeven worden aan (betaalde) reclame. Wat is de reden voor het kiezen van die stelling? Welke online marketeer zou die mening überhaupt zijn toegedaan, zeker in 2017? De online markt groeit razend snel: de online bestedingingen waren in 2016 23% hoger dan het jaar ervoor (https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3348/online-bestedingen-passeren-de-grens-van-20-miljard-in-2016). Welke marketeer verwacht er dan een daling in online advertentie-uitgaven?
Daarnaast wekt de paragraaf de illusie dat er een situatie zou zijn dat marketing door content marketing helemaal gratis zou worden. Die groep mensen die daar ingelooft schat ik ook niet groot in. Zelfs al zou je als content marketeer volledig inzetten op het verkrijgen van organisch verkeer door een uitgekiende strategie, dan weet je ook dat dat niet gratis is. Content die relevant en fun is voor je publiek creëer je niet voor niets en zul je met regelmaat moeten verversen en actief verspreiden. Zeker niet kosteloos.
Dan is er nog de opmerking over een rapport van IBM over de rol van social media. Dit rapport komt uit 2012. Had de auteur niets recenters kunnen vinden? Een kleine zoektocht naar ‘alternative facts’ leidt mij naar een site waar staat dat Facebook in Juli 2015 Google Search van de troon stootte als het gaat om referrals (https://simplymeasured.com/blog/facebook-might-drive-more-traffic-than-google-should-you-care/#sm.00006gnso3kgme1rymk2rax19xl1k). Welliswaar zegt dit zegt dus nog niets over conversie of gemiddeld aankoopbedrag, maar schetst wel degelijk een ander beeld over het belang van social voor e-commerce.
Mythe 3. Ik geloof dat de auteur hier wil zeggen dat online marketing NIET steeds meer resultaat behaalt. Zonder dat goed te definieren kan deze stelling natuurlijk niet ‘gebust’ worden (en dat gebeurt dus ook niet), maar drijft vervolgens wel de discussies langs de as van de click-through-rates. Marketeers die zich daarop blindstaren mag je van mij zeker bekritiseren, maar dat is dus geen probleem van online marketing maar van de individuele vakbekwaamheid. Zoals eerder gezegd biedt de hele online advertising wereld, juist tal van mogelijkheden om effectiviteit te meten en continue bij te stellen. Het advies van de auteur in zijn laatste paragraaf om reclamebureaus te belonen op basis van business resultaat omarm ik dan ook wel. Jammer alleen dat hij er zo’n ongefundeerd artikel voor nodig had om dat punt te maken.
Ik ben blij dat we het erover eens zijn dat de beloftes dat online marketing minder schreeuwerig zou zijn en dat je met online marketing vrijwel gratis klanten binnen zou kunnen lokken niet zijn waargemaakt. En volgens mij zijn we het ook eens dat het allemaal reuze meevalt met de effecten van online marketing en dat reclamebureaus eens wat meer mogen doen aan effectmeting. Een klik is nog geen koper.
Ik wens je een fijne dag en nogmaals dank voor je reactie!
Maar toch, als je zoals ik in een niche markt zit dan werkt de online wereld verrassend goed. Ook de meetbaarheid kan ik waarderen, en of percentages nu stijgen, dalen of wat ook, je kunt goed zien wat je doet (content) of in euros besteed (links/banners) en wat dat concreet aan echte klanten (dus niet kliks) oplevert. Ik heb voor de grap eens met een krantenadvertentieverkoper de deal geprobeerd op te zetten om te betalen naar resultaat (klanten). Het werd een gesprek tussen twee doven. Ook online moet je absoluut oppassen; zorg dat jouw advertentie/content op de juiste plaats terecht komt, hou de resultaten in de gaten, besteed tijd en aandacht aan verbeteringen....al met al: voor mij is de online wereld een uitkomst.
Ik ben het met Richard helemaal eens dat online helemaal geen bijzondere wereld is, zeker niet totaal anders dan de offline wereld. Maar ik dacht eerlijk gezegd dat dat ballonnetje al was doorgeprikt.