Zet een Familiebedrijf op de kaart.

"Wij zijn een familiebedrijf daarom hebben we korte lijnen en dragen we het milieu een warm hart toe." Of woorden van die strekking kun je deze dagen uit je luidsprekers horen komen. Het is voor mij 1 van de eerste keren dat ik het predicaat 'Familiebedrijf' als een duidelijk onderscheidend vermogen hoor in een mediareclame. Compliment!

Maar sommige familiebedrijven hebben zelfs dat niet eens nodig. Wat te denken bijvoorbeeld van: 'de Nonnen in Vught'?
Terberg Leasing, onderdeel van de Terberg Groep: "heeft al ruim 130 jaar het karakter behouden van een familiebedrijf. En daar is zij trots op. Kenmerkend hierin is dat het ‘Terberg-gevoel’ ook door onze medewerkers wordt uitgedragen. Dit heeft een positieve weerslag op de service die we onze cliënten bieden. Persoonlijke benadering, daar draait het om bij Terberg Leasing." aldus de tekst op de site van Terberg.

Terberg heeft nu een radiospot in de ether en daarin wordt expliciet melding gemaakt van het feit dat men een familiebedrijf is. En dat het zijn van een familiebedrijf (ook) voordelen heeft voor de (potentële) klanten namelijk: 'kortere lijnen' dus waarschijnlijk snellere service; en men heeft 'een warm hart voor het milieu' dus rijdt u waarschijnlijk in een zuinige auto met oog voor het milieu. Dat laatste is ook niet onbelangrijk als u t.z.t. nog van uw 'Zwitser Leven Gevoel' wil genieten (nb: Zwitser Leven = oorspronkelijk ook een familiebedrijf). 'Waarschijnlijk' zeg ik hier omdat ik zelf geen klant ben bij Terberg, zelfs niet eens in een lease auto rijd. Maar dat het kan, dat wat Terberg u belooft, daar geloof ik graag in want het is 'iets' dat typisch past bij een familiebedrijf.

Mooi dus, die radiospot en toch heeft niet ieder familiebedrijf dat nodig. Zo bleek gisteren maar weer eens.

De KNLTB stelde aan de Pers zowel haar nieuwe captain van het Davis Cup Team voor als haar nieuwe technisch directeur Rohan Goetzke. Op de in het Engels gestelde vraag van de journalist of het nu geen tijd werd voor hem, Goetzke, om Nederlands te gaan leren antwoordde Goetzke dat hij 'nog geen tijd had gehad om bij de nonnen in Vught op bezoek te gaan.' De 'nonnen in Vught' is voor de meeste, internationaal opererende, organisaties inmiddels een gevleugelde term. Achter de 'nonnen in Vught' schuilt het gerenommeerde taleninstituut Regina Coeli. Zodra het Chinees op de agenda staat ga ik ook naar de nonnen. 'Maar is dat ook al een familiebedrijf?' hoor ik u bijna denken. Jawel, uit ervaring weet ik dat kloosterordes familiebedrijven zijn, vaak zijn zij dat ook echt avant la lettre meer nog dus dan sommige familiebedrijven.

Hoe dan ook, beste eigenaren en MT leden van familiebedrijven: leg meer nadruk op het feit dat uw organisatie een familiebedrijf is en dat zal u vervolgens zeker geen windeieren leggen!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro