Wie heeft advies/steun nodig in deze tijden?
Wie heeft geld over voor advies/steun?
Wie wend zich tot wie voor advies/steun?
De strijd die wij dagelijks leveren kan vaak heel erg eenzaam en moeilijk zijn. Als je er alleen voor staat dan ga je je afvragen waar leidt dit allemaal toe?
Advies/steun kun je vragen aan vrienden, collega’s, instanties en bedrijven die erop gericht zijn je bij te staan.
Maar dan nog kan het voorkomen dat je onafhankelijk advies wilt of meer persoonlijke onafhankelijke steun die niet aan regeltjes gebonden is zoals instanties en bedrijven die op zich zelf vast zitten aan hun regeltjes noch wil je je familie of vrienden opzadelen met jou problemen.
Gewoon alles op schrift en even iemand daar naar laten kijken die mee kan denken of een ander licht op jou zaken en/of bedenkingen kan laten schijnen. Samen sta je sterk is niet voor iedereen weggelegd, vooral niet ALS je er alleen voor staat.
Of je nu ondernemer bent, directeur of manager voor een bedrijf, je kunt er toch ‘alleen’ voor komen te staan. Advies of steun is dan welkom.
Dit is echt allemaal mogelijk en conflicten kunnen ook in jezelf aanwezig zijn zoals twijfels “Doe ik hier wel goed aan?”. Een onafhankelijk persoon kan je dan 1 op 1 verder helpen of misschien wel een ander inzicht geven dat je een geheel andere richting op gaat dan welke tot nu voor mogelijk had gehouden.
Ik probeer mensen te triggeren wanneer ik hen van advies voorzie of steun verleen en dit doe ik aan de hand van de gegevens die ik toegestuurd krijg. Iemand die schrijft kan dat zo compleet als mogelijk verwoorden door er de tijd voor te nemen. Door gebruik te maken van emoticons in de tekst wordt het gevoel benadrukt. Het spreekwoord “Wie schrijft die blijft” is zeker waar en dat heeft betrekking op het voornoemde, waarbij ik aan wil geven dat iedereen diepgaand persoonlijk advies/steun kan verkrijgen als hij er maar om vraagt.
Zoals ik al hiervoor aangaf gebeurt dit, in mijn geval, op een triggerende manier. Het verschil in schrijven ten opzichte van persoonlijke benadering is dat drempelvrees niet of nauwelijks aanwezig is. Bedenk bij persoonlijke benadering van adviseurs/hulpverleners, bijvoorbeeld aan sterkere of zwakkere persoonlijkheden dan u. Dit wordt allemaal teniet gedaan in een conversatie op papier waarbij u gebruik maakt van emoticons. De impact en houdbaarheid van schriftelijke conversatie is dan ook veel groter dan bij verbale communicatie. In eerdere columns heb ik dit ook al beschreven.
Een voorbeeld hiervan is terug te halen bij vergaderingen. Veel zaken gaan hierbij gedeeltelijk of geheel verloren of zijn slecht te herinneren. Zou alles op schrift hebben plaatsgevonden dan zou zelfs het 1e woord dat uitgesproken werd terug te halen zijn. Met verbale communicatie is dit nu eenmaal NIET zo, vandaar dat ik praat over “Gebakken lucht”. Net zoals bij het bakken van friet verdwijnt op een gegeven moment de baklucht en denkt niemand daar meer aan terug of staat daar nog bij stil. Zo is dit ook na een vergadering, de ‘gebakken lucht’ verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Dus mijn advies aan diegene die dit verhaal lezen, en dit (h)erkennen, u staat er niet alleen voor als u advies/steun nodig heeft en er iets voor over heeft. Uw unieke en persoonlijke verhaal hoeft dus geen gebakken lucht te worden. Het is zelfs online te realiseren waarbij uw zakelijke tijd niet noodzakelijkerwijs in gevaar hoeft te komen. Burst your Bubble is mijn motto. :-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro