Zo luidt de kop van een artikel op de voorpagina van de Leeuwarder Courant van vandaag. Werknemers in het MKB willen graag met hun baas aan hun gezondheid werken. Vooral personeel met een ongezonde levensstijl blijken geïnteresseerd te zijn in gezondheidsbevorderende activiteiten. Werkgevers zijn echter terughoudend, omdat ze er van uitgaan dat werknemers helemaal niet willen meewerken.
Dit blijkt uit een onderzoek van het Instituut EIM. Het onderzoek geeft aan dat werknemers en werkgevers een totaal verschillend beeld hebben van de preventieve zorg. Werknemers, zo blijkt uit het onderzoek, voelen er best voor om mee te doen aan de zogenaamde bedrijfsportactiviteiten, maar ook aan bijvoorbeeld het halen van een griepprik op de bedrijfsvloer of het laten afnemen van allerlei verschillende soorten tests om de gezondheid van zichzelf helder in beeld te krijgen. Werknemers blijken voor dit soort activiteiten ook best bereid een eigen bijdrage te betalen(!).
De werkgevers, die toch zouden moeten gaan juichen bij dit onderzoeksresultaat, zien het allemaal niet zo zitten met gezondheidsactiviteiten binnen het eigen bedrijf. Deze opstelling wordt onder andere ingegeven door het feit dat men helemaal geen draadvlak verwacht bij het personeel. Natuurlijk, zo blijkt verder uit het onderzoek, voelen werkgevers van de kleinere bedrijven er ook niet voor omdat dit soort activiteiten volgens hen hoge kosten met zich meebrengen. De grotere ondernemingen en de ondernemingen die geconfronteerd zijn met hoge kosten als gevolg van langdurige ziekte zien dit soort gezondheidsactiviteiten wel zitten.
Dit onderzoek is niet alleen interessant omdat het duidelijk maakt hoe werknemers aankijken tegen preventieve zorg en re-integratieprogramma’s binnen de bedrijfspoorten en omdat nog niet alle werkgevers klaarblijkelijk op de hoogte zijn van het feit dat gezondheidsinvesteringen in personeel geld oplevert. Dit onderzoek is ook interessant omdat het duidelijk maakt dat werknemers en werkgevers nog onvoldoende met elkaar communiceren. Deze verantwoordelijk ligt, naar mijn mening, nadrukkelijk bij beide partijen. Als deze communicatiehandschoen door beide partijen wordt opgepakt zal blijken dat er niet alleen winst kan worden bijgeboekt op het thema ‘gezond via de baas’, maar ook op thema’s als ‘hoe kunnen we de relatie met de klant verbeteren’ of bijvoorbeeld rond het thema ‘hoe kunnen we middels doelgerichte scholing en training onze bedrijfsresultaten positiever beinvloeden’.
Communiceren, communiceren, communiceren! Communiceren? Communiceren is niets anders dan gedachten uitwisselen, luisteren, praten, lezen, zuchten en lachen. Ik wens u veel succes toe!!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro