Zoals eerder aangegeven in mijn vorige column (Business Proces Management: juist ook tijdens deze crisis!) is BPM geen quick fix en kan ook niet alles oplossen. Echter in tegenstelling tot het oude Business Process Reenigenering (BPR) kun in tijden van crisis wel de gewenst effecten bereiken.
Dit komt met name doordat BPM niet ‘vernieuwing’ maar ‘verbetering’ tot doel heeft. Een kenmerkend verschil tussen BPM en BPR is dat BPM evolutionaire verbeteringen nastreeft, terwijl daarentegen BPR radicaal was. Bovendien is bij BPM IT ondersteunend, waarbij het bij BPR baanbrekend was. Het is zo dat het bedrijfsproces niet langer verankerd is in beton, maar een bouwsteen vormt voor de beslissingen over de koers van de organisatie en bijbehorende automatisering.
Er zijn een aantal belangrijk lessen en verschilpunten te onderscheiden ten aanzien van BPM en BPR (Smith en Fingar, 2002):
• De wereld van BPM is minder IT-driven dan BPR
• Door top-down en buttom-up aan de verandering van bedrijfsprocessen te werken, ontstaat er ruimte voor geleidelijke (en eventueel radicale) verandering van processen
• De verbetering van bestaande processen kan waardevol en wellicht zelfs waardevoller zijn dan het schone lei principe van Hammer en Champy
Bij BPM zijn juist de bestaande processen het vertrekpunt voor verbetering, waarbij een goed begrip en inzicht in de huidige situatie centraal staan. Waar BPR zich meer richtte op procesinnovatie ligt bij BPM meer de nadruk op procesverbetering.
Daarnaast is binnen BPM veel meer aandacht voor implementeren dan bij BPR projecten. Het verhaal is inmiddels bekend: volgens Amerikaanse gegevens mislukte 70-80% van de BPR projecten vooral in de implementatie fase. Bij vroegere procesinnovatieprojecten had het herontwerpen een zwaarder accent dan de sociale en organisatorische aspecten die de veranderingen met zich meebrengen. Implementatie is een veranderingsproces waarin niet alleen overdracht van kennis plaatsvindt, maar ook verandering van gedrag. Binnen BPM krijgt dit aspect wél de nodige aandacht, in tegenstelling tot voorgaande methoden.
BPM biedt dus de schakel tussen de juiste dingen doen (strategie en effectiviteit) en de dingen juist doen (efficiëntie) met daarnaast ook nog voldoende aandacht voor het implementeren van de verandering. Hiermee is het dus mogelijk continue verbetering binnen organisaties te realiseren.
Freek is Principal Consultant bij Molenaar&Lok Consultancy.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro