Gian Kerstges schreef medio juni 2020 op LinkedIn: Ik zie iets veranderen in de wereld van de managementboeken. Stukje bij beetje, maar onmiskenbaar. Er komt steeds meer aandacht voor de 'binnenkant' van de manager: de geest, transformationele vaardigheden, gedrag & persoonlijkheid.
Lange tijd ging het vooral over modellen, theorieën en sturingsmodellen, maar inmiddels is het normaal om te praten over kwetsbaarheid, vertrouwen, verbindend vermogen, innerlijke rust & balans, angst en ego. In mijn ogen een teken dat de mannelijke en vrouwelijke aspecten van leiderschap meer in balans aan het komen zijn. Een goede tendens.
Mooi dat de boeken in die categorie sterk aan populariteit lijken te winnen. Gisteren zag ik bijv. 'Zen in de boardroom' van Sake Algra op #1 staan in de top 100 van Managementboek. En eerder was het boek 'Managers op het matje' van Esther Teeuw al te vinden in de top 10.Ondertussen staat ook 'Liefdevol Leidinggeven' van 💃❤️Jacqueline Hospers❤️💃 al op #28.
(Mijn eigen boek 'De Moedige Manager' sinds vandaag op #8.)
Een teken aan de wand. EIND CITAAT
Ik ben het voor 100% met Kerstges eens.
Mensen die mijn columns of recensies lezen, weten dat ik zeven trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap en economie noem, namelijk: van het hoofd naar het hart, van denken naar voelen, van powerleaders naar servant leaders, van controle naar vertrouwen, van management naar (nieuw) leiderschap, van shareholders naar stakeholders en van Angelsaksisch naar Rijnlands denken. Verder schreef ik meerdere malen over de goede P (de P van People en Personen) en de verkeerde P (de P van Processen, Projecten, Prince2 en Programma’s).
Ik schreef jaren geleden al: “het woord vertrouwen is het woord van de toekomst”.
Verder ben ik erg blij dat visionairs als Jan Rotmans en de nummer één leiderschapdenker Marshall Goldsmith nieuw (dienend) leiderschap oftewel servant leadership hebben omarmd. Oldskool management, top-downbedrijven en -organisaties hebben geen toekomst meer. Het gaat tegenwoordig écht om peoplemanagement en de menselijke maat. Weg met het managerspetje en het managementmasker. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Ik heb het boek De moedige manager met heel veel plezier gelezen en beveel het van harte aan. Veel (h)erkenning. Mooie en passende quotes (o.a. van Eckhart Tolle, Martin Luther King en drie Amerikaanse presidenten). Het boek is actueel en een must-read voor leidinggevenden die minder gedoe en meer werkplezier willen hebben. De rode draad: het gaat om en over mensen, menselijkheid en liefde. (Dat is even schrikken en wennen voor “knakkers van mijn leeftijd”. Die moeten zich echter vooral niet laten afschrikken…)
Mooie, leerzame en inspirerende verhalen van mensen die de moed hadden om zich kwetsbaar op te stellen. Ik maak daar een diepe buiging voor. Kerstges gaat onder andere in op:
• Zelfsturing
• Kwetsbaarheid
• Loslaten
• Lerende organisatie
• Vertrouwen
• Compassie
• Visie
• Feedback
• Introspectie
• Verbinden
• Dienen / to serve (Bontje Pool, George Kohlrieser, Ralph Nader, Matthijn Buwalda, e.a.)
• Zelfbewustzijn
• Gelijkwaardigheid
• Humor
• Diversiteit
• Moreel kompas
• Intrinsieke motivatie
• FLOW
Over vertrouwen schrijft Kerstges het volgende: “Vertrouwen ligt aan de basis van elke duurzame relatie, van elk team en van elke succesvolle organisatie. Hoe komt dat? Vertrouwen is de moeder van veiligheid. Als mensen zich veilig voelen, bijvoorbeeld in samenwerkingsrelaties, voelen ze ruimte, kunnen ze leren en zich op die manier ontwikkelen.” Mooi!
Het hoofdstuk over zelfreflectie is zeer lezenswaardig. Helaas hebben veel leidinggevenden een ander beeld van hun eigen functioneren dan hun medewerkers of toezichthouders. Frank Brummelhuis MBA deed voor zijn scriptie Verbinding door leiderschap (2009) onderzoek op basis van de leiderschapstest van Manfred Kets de Vries en zag dat bestuurders van woningbouwcoöperaties zichzelf hoog tot uitmuntend beoordeelden. De OR en de voorzitters van de Raden van Toezicht deelden die mening niet. In negen van de elf gevallen luidde hun oordeel: voor verbetering vatbaar. Een extra reden om dit hoofdstuk aandacht te geven. Ik zie het als een must-read!
Binnen het sociaal domein hebben we ook vaak moeite met het aanspreken. Daar gaat Kerstges eveneens op in. Aanspreken in plaats van overplaatsen. Een duidelijk verhaal en een goed advies. Het hoofdstuk “De grootste misser bij werving en selectie” is een wake-upcall en eyeopener voor hrm’ers en P&O’ers.
Ik heb met ontzetting en verbijstering het verhaal gelezen van een incapabele “leidinggevende” die zijn collega wel even kapot zou maken. “Als ik je voor mijn auto krijg….” Onvoorstelbaar. In dat verband vraag ik mij af of deze leidinggevende geen directe chef had… (en moest ook direct aan mijn column over dit soort “leiders” denken: Food for thought. Op mijn bucketlist: Een “A, M, B, T, T & C” register…. )
Persoonlijk vind ik de quote van André Wierdsma, hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit, geniaal: “Voorbeeldgedrag is de enige strategie die werkt”. Ik genoot extra van de stukken over te laat komen en werkplekken. Heel actueel… In het laatste hoofdstuk voor de “coolingdown” staat een indrukwekkend verhaal van Katja Staartjes; over “practice what you preach”, “walk the talk” en moed gesproken! Respect. En – last but not least – “Moedige gewoonte #4 Geef zelf het goede voorbeeld” vond ik het mooiste hoofdstuk.
Het boek inkijken of bestellen? De Moedige Manager.
Koos Groenwoud, Lelystad 30 juni 2020, met dank aan Wendy de Zee-Lemmens
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro