Tenderterreur

Grote adviesbureaus als Twynstra Gudde en Berenschot brengen het aantal opdrachten van de overheid waarvoor ze zich inschrijven met de helft terug. Ze accepteren niet dat de overheid alleen op prijs selecteert.Twynstra wil flink besparen op de kosten van openbare inschrijvingen. Het bureau wint op dit moment een op de drie zogeheten tenders waar het zich voor inschrijft. Op een totaal aantal van 50 inschrijvingen brengt dat volgens directeur Roel Geers te veel kosten met zich mee. Het inkoopbureau waar de openbare inschrijvingen volgens Geers eerst voorbij moeten kijkt in zijn ogen te veel naar de prijs in plaats van naar de voorgestelde aanpak. Berenschot heeft daarom een `tendertest` die een indicatie moet geven of deelname aan een inschrijving de moeite waard is.
Theo Camps spreekt als directeur van zowel Berenschot als van branchevereniging ROA van een `bureaucratisch monstrum`. Het ROA overlegt al een tijd over met het College van Secretarissen-Generaal bij de rijksoverheid over verlaging van de kosten van het tendersysteem.
bron: Het Financieele Dagblad (21-05-07)

Een geval van "Tenderterreur"! En niet het eerste. Lees het artikel van Richard Puyt: "Tenderterreur en wederzijds wantrouwen: Aanbesteden ontaardt in prijsschieten"

Twee voorbeelden uit dit artikel:

- Bij de aanbesteding door Interlab (samenwerking tussen BZK, BuZa, Defensie, OCW, VWS en VROM), wordt na een uitgebreide aanbesteding gekozen voor de goedkoopste licenties van een Document Management Systeem, terwijl de achteraf blijkt dat de interne organisatie er niet goed mee kan werken. Het systeem is te complex. Nu moet alles weer voor goud geld worden aangepast. Een tragisch voorbeeld van Pennywise and poundfoolish.

- De vervoerbedrijven in de grote vier steden worden verzelfstandigd. HTM heeft jarenlang onderhandeld over de arbeidsvoorwaarden. Door de aanbesteding blijft er nog maar 90 seconden per dag over voor een plaspauze. Reizigers worden afgescheept met minder haltes en minder bussen, waardoor je weer meer agressie krijgt. Buschauffeurs gaan staken.

Maar er komt een nieuwe aanbestedingswet. Is er hoop? Puyt schrijft: "De nieuwe aanbestedingswet kondigt nadere regels aan op het gebied van integriteit, proportionaliteit, vermindering van administratieve lasten, transparantie en innovatie. De wet is nog niet in werking gesteld. Het rijtje regels doet het ergste vermoeden. Om de administratieve lasten te verminderen en innovatie te bevorderen gaan we nog meer regels maken... In België bestaat al een Kafka meldpunt. Nu wij nog."

Puyt ziet een heel andere oplossing "professioneel opdrachtgeverschap".

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Norman Dragt
Wat ik jammer vind aan het gedrag van Twijnstra en Gudde en Berenschot, is dat ze de oplossing voor het probleem bij hun grootste opdrachtgever neerleggen. Schijnbaar vinden ze dit probleem niet belangrijk genoeg om het op een fundamentele en effectieve manier op te lossen.

Daarbij vind ik het wat vreemd, dat ze klagen over de kosten van het systeem, gaan praten met de overheid hoe het systeem tegen lagere kosten kan, maar vervolgens klagen als de overheid alleen kijkt naar haar eigen kosten.

Wordt het niet eens tijd dat alle partijen eerlijk naar zichzelf kijken, ipv naar elkaar te wijzen als schuldige voor de hoge kosten?
Richard Puyt
Willem,
Het past in de trend die momenteel zich aftekent op de markt.
Positieve ontwikkelingen:
- De regieraad bouw initieert eeen forum voor opdrachtgeverschop.
- Volgende week wordt aan de SG van Economische zaken een richtlijn professioneel opdrachtgeverschap aangeboden (Maria kon niet…)op een congres van Pianoo.
- MKB voorzitter Loek Hermans pleit voor een toezichthouder (de aanbestedingspolitie heb ik het genoemd, hij noemde de NMa als kandidaat).

De weerbarstige praktijk:
- 'Noblesse oblige’: Een op de 8 opdrachten komt bij de overheid vandaan, publiek opdrachtgeverschap is onontbeerlijk.
- Het beleid voor inkopen beperkt zich tot de instrumentele aanbestedingsregels (1 size fit’s all), gevolg 1 rechtzaak per dag over aanbestedingen. Volgens Kraljic kan dit worden gedifferentieerd.
- Er wordt (nog steeds) niet gestreefd naar de maatschappelijk laagste kosten (doelmatigheid, rechtmatigheid???, prikkel/stimulans??)
- Er is geen machtsbalans op de markt, protesteren tegen de overheid leidt tot uitsluiting (of je slikt je teleurstelling in).
- TG en Berenschot zijn de tenderterreur ook zat, gevolg een tendertest en dus minder aanbod (is dat wat ze bedoelen in Europa met volkomen concurrentie?)
Encore: Publiek opdrachtgeverschap | Innovatief Organiseren
[...] rekening van krijgt gepresenteerd. Recente voorbeelden zijn Berenschot en Twijnstra Gudde die een tendertest in voeren, omdat de kosten van de aanbestedingen niet opwegen tegen de succeskansen. Als er niet [...]