Leiderschap en operationeel management verdienen een prominente plek binnen het doorvoeren van procesverbeteringen en het bereiken van continue verbetering. Vaak wil een organisatie duurzame successen boeken middels quick wins en het inzetten van hulpmiddelen/tools, zoals procesbeschrijvingen en verwachten dan dat de medewerkers in de organisatie zich vanzelf anders gaan gedragen. Men neemt dus aan dat er een directe samenhang bestaat tussen een Lean-proces en het gedrag op de werkvloer
Deze directe route genereert meestal onvoldoende resultaat. De verwachting dat de medewerkers zich anders gaan gedragen komt veelal niet uit. Wanneer een organisatie een duurzame verandering wil bereiken, zijn er meer maatregelen nodig (te weten een mentale paradigmashift). De organisatie dient het gedrag van medewerkers te beïnvloeden via een omweg. Het inzetten van een sturingsmechanisme, leiderschap en de houding van de operationeel manager is hierbij een noodzakelijk middel.
De eerste belangrijke stap is dat de operationeel manager gaat denken in processen. Niet meer in hokjes en losse onderdelen, maar in de gehele operatie.
Een volgende stap voor de manager is te leren omgaan met stuurinformatie en proactief te handelen. Hierbij dienen operationeel managers een afweging te maken tussen het sturen op hoofdlijnen en waar nodig het sturen op detailinformatie. Het resultaat van de eerste twee stappen is dat operationeel managers het gehele proces beschouwen, daardoor beter in staat zijn de procesgang te bewaken en te weten wie wat doet, hoe groot de voorraden zijn en of het werk op tijd gereed komt.
De derde stap is dat operationeel managers oprecht interesse tonen in de wijze van uitvoering van de taken door de medewerkers (bijvoorbeeld door middel van een morning call) en het verloop van de operatie (management by walking around). Vanuit deze betrokkenheid bij de operatie moet de laatste stap worden gezet: ervoor zorgen dat medewerkers voldoende verantwoordelijkheden krijgen om zaken zelf op te pakken en daardoor een bijdrage te leveren aan de verbetering (empowerment). Dit laatste punt vergroot de binding van het personeel met de doelstellingen van de organisatie en daarmee de bijdrage aan continue verbeteringen binnen de organisatie.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro