Vandaag verschijnt het 3e exemplaar van FD's 'STRATEGIE' bijlage en het dient gezegd te worden: de inhoud wordt steeds beter! (Maar we zijn er nog niet.) Zo zijn er case studies, ook een artikel met de veelbelovende titel 'de Brusselse Zeis', Henk Volberda vertelt iets over de ERASMUS Concurrentie & Innovatie Monitor, Verne 'The Growth Guy' Harnish wordt ten tonele gevoerd, mw. Neelie Kroes vertelt iets over de mededinging autoriteit. De rode draad door alle artikelen is het belang van de € om een goede strategie ook uit te kunnen voeren. Maar waar ik nu naar op zoek ben is: en de medewerker? (nb: een manager is ook een medewerker), doet die ook nog mee?
In de 'STRATEGIE' van vandaag, nummer 3 van jaargang 1, vind ik welgeteld 3 berichten waaruit ik 'iets' kan halen van het belang van de medewerker, i.c. zijn/haar Kennis & Kunde, voor het kunnen realiseren van een Organisatie Strategie. Mmm., een beetje weinig denk ik dan.
Tuurlijk is het zo dat €i belangrijk zijn voor een Organisatie om De Strategie te kunnen realiseren, maar de beschikbare al dan niet latente Kennis en Kunde (nb: onder uw managers en medewerkers maar ook onder potentials) is dat ook! Opmerkelijk is het altijd dat zodra een Organisatie een Strategie heeft maar de financier stelt daarvoor te weinig middelen ter beschikking, 'Helaas hebben wij te weinig vertrouwen in uw (wilde) plannen, dus doet u deze oefening nog maar eens over.', de onderneming deze raad ter harte neemt en opnieuw aan de tafel gaat zitten. Er zijn echter nog maar weinig Organisaties die deze zelfde oefening herhalen zodra ze zich realiseren dat de aanwezige c.q. beschikbare Kennis en Kunde onvoldoende is om de Strategie uit te voeren. (Après moi ledéluge, misschien?)
En toch is het probleem hetzelfde: u hebt een tekort. Een tekort dat er toe leidt dat er geen dak op het gebouw kan (want geen € meer) c.q. dat de klant niet bediend kan worden (want geen whizz kids die met een oplossing komen). Daarom ben ik altijd op zoek naar de HR component zodra de Strategie aan het woord komt.
Nu ja, wat ik wél ontdekt heb in deze 'STRATEGIE' is toch voldoende interessant om hier te melden:
- => Volberda maakt in zijn artikel 'Hardlopen en toch Stilstaan' (....) een onderscheid tussen: productiemedewerkers, informatiemedewerkers en kenniswerkers. Deze laatsten 'beschikken over unieke vaardigheden en vakmanschap om nieuwe producten en diensten te creëren.' Whizz kids dus, vraag is alleen of ook productiemedewerkers soms niet beschikken over unieke vaardigheden, maar vooruit ik mag niet klagen. Maar goed er is dus 'een tendens door (de vraag naar) een groeiend aantal medewerkers met een hoger opleidingsniveau.'
- => Verne The Growth Guy Harnish is de alom beminde, maar ook relatief onbekende, goeroe van het MKB. Al ruim 25 jaar adviseert hij starters, en blijkbaar met veel succes; vandaar zijn middle name. Zelfs als starter dien je jezelf al snel te omringen met high potentials want: 'als je niet snel je managementtaken afstoot dan wordt je functie een felssenhals'. Een waarheid als een koe zogezegd en 1 waar menig 'starter' zich jaren na dato nog schuldig aan maakt. Als je dan mensen aanneemt 'begin dan met slimme managers en zorg dat je ze slim houdt'.
- => Neelie Kroes, tot slot. Feitelijk is haar bijdrage hier een goede aanvulling op de adviezen van Volberda en Harnish want: zij en haar EU collegae komen hier met een oplossing(!) ook omdat zij beseffen dat de EU achterop raakt: 'De doorsnee Europeaan is niet minder intelligent dan de gemiddelde Amerikaan, maar we worden opgeleid in een ander klimaat.' (nb: minder ondernemend) 'Onderschat ook niet wat zich in China op dit gebied ontwikkelt. (....) We zijn nu bezig met een regeling waarin ook het MKB de mogelijkheid krijgt om via een staatsgarantie een bepaald aantal bollebozen in te huren of te gebruiken van grotere bedrijven, van researchinstituten of universiteiten.'
Prima initiatief dat laatste, en ook al zijn we er daarmee nog niet laten we hopen dat we in ieder geval op dit initiatief nu niet meer te lang hoeven te wachten. Organisaties kunnen intussen al vast eens kijken welke Strategie zij bepalen om Kennis & Kunde op te bouwen én te behouden; we zitten tenslotte toch alweer bijna in de Planperiode van het Jaar. En 'STRATEGIE' kan er in 1 van haar volgende uitgaven wellicht een special aan besteden, aan K&K als essentieel item voor een Organisatie Strategie.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Het in militaire kringen algemeen aanvaarde strategische grondbeginsel:
“Succesvolle strategie is de kunst en de kunde de beschikbare krachten gebundeld in stelling te brengen en deze vervolgens tot actie te laten overgaan op dat punt, waar de vijand niet alleen zwakker is, maar waar bovendien de mogelijkheid bestaat deze een belangrijk verlies toe te brengen, zonder de bereikte posities in de waagschaal te stellen. De gekozen doelen mogen de beschikbare mensen en middelen nooit overstijgen.”
- Luitenant-generaal Antoine Henri Jomini, 1789-1869
Vertaald naar de Organisatiekunde:
“Succesvolle strategie is het vermogen de mensen en middelen van de onderneming collectief te laten samenwerken en deze vervolgens doelgericht en doelmatig tot actie te laten overgaan op dat punt, waar de concurrentie niet alleen zwakker is, maar waar bovendien de mogelijkheid bestaat langdurig concurrentievoordeel te behalen.”
- Dennis van der Spoel, vrij naar luitenant-generaal Antoine Henri Jomini, met medewerking van Robert Ogilvie en Michael Porter
Kennelijk hebben we de ijdeltuitige behoefte om alles maar strategisch te noemen anders is het niet interessant genoeg, getuige de bijlage in het FD.