Over de Zin en Onzin van Social Media

Dit keer wil ik het hebben over de zin en onzin van social media. Iedereen heeft wel een of meerdere social media pagina’s tot zijn/haar beschikking.  Voor de LinkedIn gebruikers onder ons blijkt dat er ook weer een onderverdeling bestaat in verschillende (nieuws)groepen.

Alle social media sites en pagina’s overstelpen je met berichten. Je zou, als je niet meer hoeft te werken, 24 uur achtereen ermee bezig kunnen zijn, het slokt je helemaal op. Maar even terug te komen op de laatst geschreven zin, het is toch de bedoeling dat social media zoals LinkedIn zou moeten bijdragen aan je Netwerk zodat men je kan vinden en je daardoor meer klanten zou kunnen krijgen!!!!!?????

Niets van dit alles, want “Je ziet door de bomen het bos niet meer” en dit spreekwoord is precies van toepassing op sociale media. Wat een uitkomst zou moeten zijn voor ondernemers en mensen die zichzelf bekend willen maken, blijkt dat het gebruikt wordt voor ongevraagde reclame. Sterker nog, je wordt eronder bedolven (‘begraven’) en dat leidt (lijdt) alleen maar tot ergernis in plaats van bekendheid die men beoogde te bereiken.

Het feit dat ik columns schrijf duidt erop dat ik in de belangstelling wil komen te staan en mensen wil triggeren die hierin iets voor zichzelf en/of mogelijke (h)erkenning erin kunnen vinden (in de hoop dat ze ook mij weten te vinden, wanneer nodig ;-) ). Maar mijn naamsbekendheid door deze columns worden enkel aangepakt om ongevraagde reclame te sturen, al of niet voorzien van materiële sample’s. Jammer, want het roept bij mij alleen maar averechtse belangstelling dus afkeer op. Als ik iets nodig heb dan ga IK er in ieder geval wel naar op zoek op het Internet.

Wat ik frappant vindt, is dat iedereen deze manier van reclame toepast en zich niet realiseert dat: “Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!” Ik ga geen ongevraagde reclame sturen of rondbellen want mijn huisarts belt mij ook niet op om te kijken of ik een probleem heb, ik benader hem zelf wel als ik hem nodig heb. Dus ik spreek bijvoorbeeld er wel iemand op aan wanneer deze aangeeft (of door laat scheren) iets van mij wil ‘leren’ of weten. Want of het nu een conflict betreft over jezelf, zakelijk of wat dan ook, het is een menselijke ondervinding waarop je geen antwoordt hebt, dikwijls omdat het een ander betreft. Heb ik alle antwoorden dan? Nee!!

Soms kan ik inderdaad van dienst zijn als mijn know-how daarin voorziet, maar waar het om gaat is dat iemand een luisterend oor kan bieden (in mijn geval oog kan bieden) en anders (als buitenstaander) tegen een conflict aan kan kijken, dan de persoon/personen in kwestie. Dus als ik wel ongevraagde reclame krijg en geen ongevraagde reclame uitzendt waarom gebeurt dit dan?

Welnu, “Elke kermisman prijst zijn waren an”. Maar als die kermisman een conflict heeft waarom zoekt hij mij dan niet op op LinkedIn? Kijk en daar zit hem dus de onzin van de sociale media, het draait om ikke, ikke en de rest kan stikken principe. Jij bent er niet voor een ander, maar de anderen zijn er voor jou!!!!!! “Wat verwacht je dan van social media Mattie?” zou je je af kunnen vragen. Dat mensen je ook weten te vinden wanneer ze je nodig hebben, om wie je bent, om wat je doet en om wat je voor de ander vanuit je beroep zou kunnen betekenen, niet alleen als mogelijke kandidaat die je kunt bedelven met jou ongevraagde reclame waarop ik niet zit te wachtten.

Social media in mijn optiek zou daarvoor gebruikt “WILLEN” worden. Het gaat om wenselijkheden en onwenselijkheden. Wat wil je wel en wat wil je niet. De manier van social media zoals het in eerste instantie bedoeld was en hoe het nu gebruikt wordt mist zijn doel. Voor sommige grote bedrijven, die bvb op facebook reclame zetten, betekend dit dat zij gevonden kunnen worden. Ik als toeschouwer kan me daaraan ergeren of het negeren. Echter persoonlijke reclame die bij in mijn brievenbus en postvak beland daar ben ik niet van gediend. Terug naar het gezegde: “Wat u niet wilt”dat u geschiedt,……….”

Het gaat erom hoe je de sociale media zou kunnen gebruiken en hoe deze nu zijn doel voorbij schiet.
Ik zou (op de sociale media) gevonden willen worden om wat ik te bieden heb, niet om wat men mij mogelijk per post of e-mail zou kunnen aanbieden.  Dus gaarne geen reclame naar aanleiding van deze column. :-)

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Robbert Faase
Het is de kunst om erachter te komen wat de consument verwacht (op o.a. social media) van een organisatie. Er zijn consumenten die een pro-actieve houding van een organisatie waarderen (bijvoorbeeld in de vorm van persoonlijke reclame), terwijl anderen daar niet van gediend zijn.

Soms weten consumenten ook niet wat ze willen, dus moet je ze een handje helpen. Zie Steve Jobs en Mad Men.

"A lot of times, people don't know what they want until you show it to them" - Steve Jobs