Eigenlijk niets nieuws: 'Je kan pas een Organisatie Veranderen als je eerst in staat bent om Jezelf te Veranderen.' en toch, toch besteedde McKinsey er deze maand nog een artikel aan: 'The CEO's Role in Leading Transformation'. Motivatie: pas al je zelf, letterlijk, beseft wat de betekenis is van Veranderen dan pas kun je anderen daartoe aanzetten. Je weet immers wat hen te wachten staat, je ervaarde dat zelf 'aan den lijve'.
Om nu die Verandering, en dan m.n. die Organisatie Verandering, een handje te helpen heeft McKinsey enkele tips, ik geef ze u hierna.
De tips, allereerst:
- Making the Transformation Meaningful.
Da's belangrijk natuurlijk, deze eerste stap: zingeving! 'Waarom deze Verandering, baas?' Dat doe je door:
- => adopt a personal approach
- => openly engage others (en een toevoeging mijnerzijds vraag hen 'Wat ga je nu doen?', in deze nieuwe situatie. Voor mij dé vraag bij HR- en Veranderingsprocessen!!)
- => spotlight success
Volgende stap:
- Role-modeling desired Mind-sets en Behavior.
Voorbeeldgedrag dus, door middel van:
- => transform yourself(!)
- => take symbolic action (nb: wij Nederlanders zijn niet zo symbolisch, maar Symbolen zijn/werken perfect bij Veranderingen en zijn vaak ook nog eens internationaal toepasbaar, de meeste symbolen tenminste...)
3e Stap:
- Building a strong and Committed top team.
Commitment is hierbij het key-word. Deze stap zet je d.m.v.:
- => assess and act (Juiste m/v op de juiste plaats, bijv.)
- => invest team time (dus niet 'Ik ben er even niet.')
Tot slot:
- Relentlessly pursuing Impact.
Laat het (succes) nu niet meer los!
- => roll up your sleeves (éénmalig voorbeeld zijn is niet genoeg!)
- => hold leaders accountable
Nog een tip van mij: Evalueer, ook of zelfs tussentijds. Ga na wat Goed gaat én wat Beter kan (nb: Slechte dingen had u namelijk al voorzien en conform had u ingegrepen......).
Dus: trek uit dat harnas en trek aan your transformation suit!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO