Operationeel management: verwonderend kijken!

De titel geeft aan dat we van een operationeel manager moeten verwachten dat hij verwonderd kan kijken. Wat is dit dan en waarom zou je dit willen? Dit is de pure verwondering zoals een kind ook de wereld in kijkt. Ja, maar hoor ik dan managers zeggen dat doen managers toch…kijken! Managers kijken wel maar zien niet meer wat ze moeten zien. Geleefd door hun agenda, mail, afspraken en andere zaken komt men niet of nauwelijks meer op de werkvloer. Als managers er komen nemen ze niet de tijd echt te kijken. Zo erg is dit toch allemaal niet? Toch wel. Organisaties steken veel geld en moeite in lean en andere verbeteringsprogramma’s toch halen organisaties onvoldoende rendement uit dergelijke programma’s.

Verbeteringen zijn juist op de werkvloer te vinden. Daar liggen de oplossingen en quick wins voor het oprapen. Dus operationeel managers moeten weer (of meer) gaan openstaan voor het onbevangen en bewust kijken naar “wat speelt er zich nu daadwerkelijk af in mijn operatie”? Pas dan ontstaat de echter verbetering. Deze verbetering dient te leiden tot een doorbraak in het prestatieniveau van de organisatie! Het op een hoger plan krijgen van de operatie.

Deze doorbraak gaat dus over:
- bewust worden dat het beter kan;
- verhogen van aantoonbaar prestatieniveau; of dat nu klanttevredenheid, kostenniveau of doorlooptijd is;
- een grondige herbezinning (met de focus op de klant) van het ‘werk wat we doen’ in de organisatie;
- processen, sturing, management en houding/gedrag/vaardigheden;
- een veranderbeweging naar een organisatie met voldoende kaders om (zelf) de doorbraak te doen ontstaan.

Juist door het creëren van zo’n doorbraak zorgt een organisatie ervoor dat er daadwerkelijk een verandering en verbetering tot stand komt met als resultaat:
- de verbetering is significant, meetbaar en wordt gerealiseerd binnen korte tijd;
- het heeft een duurzame verankering in de organisatie.

De kracht zit dus in verwonderend kijken. Kun je dat leren? Ik denk van wel….hierover later meer!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

ManagementSite Netwerk
[...] De titel geeft aan dat we van een operationeel manager moeten verwachten dat hij verwonderd kan kijken. Wat is dit dan en waarom zou je dit willen? Dit is de pure verwondering zoals een kind ook de wereld in kijkt. Ja, maar hoor ik dan managers zeggen dat doen managers toch…kijken! Managers kijken wel maar zien niet meer wat ze moeten zien. Geleefd door hun agenda, mail, afspraken en andere zaken komt men niet of nauwelijks meer op de werkvloer. Als managers er komen nemen ze niet de tijd echt te kijken. Zo erg is dit toch allemaal niet? Toch wel. Organisaties steken veel geld en moeite in lean en andere verbeteringsprogramma’s toch halen organisaties onvoldoende rendement uit dergelijke programma’s. (more…) [...]