Het onderwijs in Nederland ligt onder vuur, de kwaliteit wordt steeds minder, de werkdruk wordt steeds hoger en de minister komt met steeds meer maatregelen om alles bij te sturen. In hoeverre gaat het nog om het onderwijs? In hoeverre gaat het nog om het bedrijf achter het onderwijs? Een veel gehoorde klacht vanuit het onderwijs is dat het onderwijs niet genoeg ammunitie krijgt er zelf iets aan te doen, een veel gehoorde klacht vanuit het personeel in het onderwijs is dat er weer iets ‘opgelegd’ wordt, zonder de mening van de kennisexperts te betrekken.
Het ‘bedrijf’ onderwijs heeft moeite zichzelf de broek op te houden, net zoals zoveel bedrijven in deze economische tijd. Fuseren is dan een optie, met een partner in de regio. Maar dan moet blijken of het verbeterproces(fusie) niet al is dichtgetimmerd door het management en het personeel niet met dezelfde klacht blijft zitten, ongeacht alle pogingen van management dit tegen te gaan.
Communicatie.
Communicatie is het centrale punt in deze, maar ook het moeilijkste punt. Hoe communiceer je goed? Hoe zorg je voor kennisdeling en niet overspoelen met kennis? Hoe zorg je dat je bedrijf succesvol is en blijft? Een dilemma waar iedereen in het bedrijfsleven mee worstelt, in tegenstelling tot wat de meeste ‘onderwijsmensen’ denken. Krijg het onderwijspersoneel meer betrokken bij bedrijfsvoering (communicatie) en betrek het management bij het onderwijs (communicatie). Hiermee kunnen de messen worden geslepen en gezamenlijk (!!) worden gevochten voor je bedrijf en voor je onderwijs.
Stilstand is achteruitgang, dus is vooruitgang verandering (ongeacht hoe groot of klein). Mijn advies aan eenieder (onderwijs en/of bedrijf): gebruik de kennis die anderen al hebben vergaard en denk niet dat je zelf het wiel uit moet vinden.
Wat goed hierbij kan helpen is wat John P. Kotter heeft bedacht: het acht fasen proces bij verandering. Dit komt neer op het volgende:
- Onderzoek goed wat de situatie is, onderzoek goed wat wenselijk is
- Zorg dat al je medewerkers dit verschil voelen (urgentie)
- Zorg dat mensen willen meedenken en maak samen met hen een visie en strategie
- Zorg voor draagvlak en vier de kleine successen
- Houd je verbeteringen vast
Als medewerker(soms ook werknemer) in een onderwijsbedrijf, in een fusieproces, kan ik alleen maar beamen hoe cruciaal communicatie is en hoeveel effect de vorm of afwezigheid ervan heeft. Hoewel niet alles binnen je cirkel van beïnvloeding ligt is mijn motto: pak je rol, doe je best, communiceer met je omgeving en blijf hopen dat jouw positieve energie de barricade doorbreekt! Om aan te sluiten bij het bericht “Verbeteren door sprookjes: De nieuwe kleren van de keizer” wil ik graag gebruik maken van het verhaal van de jongen met zijn duim in de dijk……..haal die er eens uit en zie wat het effect is van 1 straaltje……
Jessica Smits
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro