Food 4 Thought: Meet them where they are, not where you want them to be

Tom Verheggen, Anouar Sighaoui en Sameer van Alfen hielden mij een spiegel voor. En als dessert een tip die ik kreeg van Marga Hoek.

EYEOPENER

In mijn recensie van het boek “Ontmanagen voor managers” van Thom Verheggen vond ik de volgende zinsnede een eyeopener. “Meet them where they are, not where you want them to be”. Waar zitten je toehoorders of lezers, wat vinden zij belangrijk en waar zijn ze ongerust over? Loop je zelf te ver voor de troepen uit? Stof tot nadenken! Einde citaat.

Recent sprak ik met mijn goede vriend Anouar Sighaoui over de bundel “Bespaar 300 mensuren!” die ik samen met Emmy Soplantila schreef. Hij was ontzettend enthousiast over het boek. Ik ben dat vooral ook door de aanbevelingen, het voorwoord, de (h)erkenning en recensies door de absolute top van de markt. (zie ook slideshare.net)

Anouar maakte mij ervan bewust dat het nog niet zo vanzelfsprekend is dat iedereen weet wie tot de top hoort.

NOOIT VAN GEHOORD

Ik moest in dit verband ook denken aan een vergelijkbare reactie. Die van Sameer van Alfen. Ik recenseerde zijn boek “De Freule – het verhaal van de verdwenen miljoenen” en vroeg hem om mij een steuntje in de rug te geven om mijn  event: het (helaas afgelaste) mooiste zelfsturing/unboss-event van 2016 te promoten. Zijn reactie: “Ik ga dit event niet delen met mijn netwerk. De sprekers zeggen mij eerlijk gezegd te weinig (wat ongetwijfeld aan mijzelf ligt) om dit aan te bevelen”. Poeh, was even schrikken, want het ging immers niet over de eerste (wel de beste;-) experts: Lars Kolind, Maurits Groen, Thom Verheggen, Carin Wormsbecher, Sjoerd van der Velden, René Kesselaar, Erik Giebels, Anja van der Horst en Hans van der Loo.

HET BESTE KOOKBOEK

Inderdaad. Als je het beste kookboek van de wereld uitgeeft, dan is het alleen voor de kenners interessant dat daar namen in staan van mensen als Pellaprat, Escoffier, Jonnie Boer, Sergio Herman, Ron Blaauw, Jaco Jan Boerma, Lucas Rive, Robert Kranenborg om er een paar te noemen en zaken als de Librije, Mirazur, Noma, Asador. Het gaat de gemiddelde lezer immers om het boek. In dat verband las en recenseerde ik overigens het boek “Boerenwijsheden” waarin de high performance van Jonnie en Thérèse Boer beschreven wordt.

DESSERT

Tot slot de tip die ik kreeg van Marga Hoek: “Je moet groene boodschappen rood verpakken”. Sommige directeuren, bestuurders en toezichthouders hebben niks met of krijgen jeuk van spiritualiteit, dienend leiderschap en servant leadership. Zij willen hun probleem opgelost zien.

Masterclass

Mijn masterclass “Is uw bedrijf of organisatie future proof en zijn uw medewerkers dat ook?” gaat over jou!

What’s in it for you?

Als je niet weet wat de trends en ontwikkelingen op het gebied van economie en leiderschap zijn, kun je daar ook niet op inspelen. Met als gevolg dat bedrijven en organisaties soms wel tienduizend euro per vacature uitgeven om medewerkers binnen te halen en dat de nieuwe werknemer het binnen twee maanden voor gezien houdt. Hiernaast is er ook – helaas - sprake van uitstroom, omdat men niet in staat is om een klimaat/cultuur te scheppen waarbij er minder verloop en lager ziekteverzuim is. Dit kost heel veel geld en leidt ook tot een lage klantwaardering.

Wat neem je mee?

Actuele kennis van de trends en ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe economie en nieuw (future proof) leiderschap en  een scherp beeld van het verschil tussen management en nieuw (dienend) leiderschap, dé leiderschapsstijl voor de toekomst.

Deze kennis is van groot belang om een aantrekkelijke(r) partij te zijn voor medewerkers, klanten, financiers en leveranciers. Door dit in kaart te hebben, kunnen bedrijven en organisaties beter inspelen op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en hebben ze een stevige basis om besluiten te nemen over (bij)scholing, training, coaching, ontwikkelen en investeringen. Verder zorgt het voor meer werkplezier, of zo u wilt werkgeluk. En dat is van grote invloed op de resultaten!

U leert ook waarom bij sommige bedrijven en organisaties (ICT, Zorg & Welzijn, techniek en bouw) de talenten, high potentials en vakmensen juist staan te trappelen om aan de slag te gaan. En wat te denken van een bouwbedrijf dat in de crisistijd met bijna 90% per jaar groeide? Die bedrijven en organisaties geven geen geld uit aan personeelsadvertenties! Wij zetten ze voor u op een rij.

Ons boek

De essentie: bespaar 300 mensuren aan onderzoek en informatieverwerking, gebruik de informatie om uw positie te versterken en bouw mee aan de nieuwe, mensgerichte economie.

Het boek is te bestellen via Essential Connection.
Nieuwsgierig wat anderen erover zeggen? Lees wat expert Gerard van Vliet hierover zegt.

Koos Groenewoud, Lelystad 4 november 2020, met dank aan Anouar Sighaoui voor de feedback en Emmy Soplantila voor de eindredactie.

 

  

 

 

 

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Koos Groenewoud
Pro-lid
p slideshare.net staat het bladersboekje, Een overzicht van de aanbevelingen en een aantal recensies. https://www.slideshare.net/KoosGroenewoud
Koos de Heer
Dag Koos,
Interessant citaat inderdaad van Marga Hoek: “Je moet groene boodschappen rood verpakken”. Ik vraag me hierbij wel af welke kleurentheorie hier gebruikt wordt. De vijf veranderkleuren van De Caluwé en Vermaak? De waardenkleuren van Clare Graves (o.a. Management Drives, Spiral Dynamics, RealDrives etc.)? Dat maakt nogal uit voor de betekenis. Als ik een gokje mag doen dan is het waarschijnlijk bedoeld vanuit de kleurentaal van Graves, maar ik zou het aardig vinden als je dat kunt verhelderen.
Alvast bedankt en hartelijke groet,
Koos de Heer
Koos Groenewoud
Pro-lid
Beste naamgenoot Koos,

Excuus voor mijn late reactie. Ik zal de vraag voorleggen aan Marga Hoek. Tot op dit moment ging ik er van uit, dat groen en blauw te maken hebben met duurzaamheid en rood met zakelijkheid.