Van de massavervoerder die het openbaar vervoer was, is het een nichespeler geworden. Door de ontstaande negatieve beeldvorming is er zelfs sprake van sociale discriminatie van treinreizigers. Immers het spoor is tegen wil en dank de vervoersmodaliteit geworden voor diegene die er niet onderuit kunnen.
POLL: 'Hoe ga jij het liefst naar je werk?'
De ontwikkeling van het treinvervoer staat niet los van de ontwikkeling van de economie. Gedurende de periode van de naoorlogse economische groei (1946-1964) zien we het treinverkeer sterk aan belang inboeten, maar het behoudt wel het karakter van massavervoer. In de daarop volgende periode van economische expansie (1964-1979) vindt de marginalisering van het treinverkeer plaats. Mede onder invloed van de tweede oliecrisis treedt er vervolgens een periode van economische consolidatie in ( 1979-1993) waarin het treinverkeer een verrassende comeback maakte om in de periode van hernieuwde economische groei (1993-2007) pas op de plaats te maken.
De verklaring van dit opmerkelijke ontwikkelingspatroon is gelegen in de magie van de auto. De auto is uitgegroeid tot het status symbool van welvaart, individuele vrijheid en een intense, begeerlijke ervaring van macht over tijd en ruimte. Op dat karakter van statussymbool speelt de auto –industrie actief in door automobilisten voortdurend ontevreden te houden met wat zij hebben: auto`s worden steeds beter, betrouwbaarder, veiliger en comfortabeler gemaakt.
De prognose is dat in 2040 de mobiliteit in Nederland (auto, OV en fiets) met 18,5% is gegroeid en dat daarin de auto dominant zal zijn. Het is dus van groot belang het probleem bij de wortel aan te pakken en er alles aan te doen om het imago van het Openbaar Vervoer drastisch te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld in de Randstad door de aanleg van een fijnmazig metronet boven de grond (light train); dat waar mogelijk en zinvol van het bestaande spoorwegnet gebruik maakt. Op elke moment van de dag kan men zich dan comfortabel, betrouwbaar en op snelle wijze verplaatsen. Het staat vast dat een dergelijk fijnmazig vervoernetwerk het gebruik van de auto in en naar de Randstad drastisch zal doen verminderen. De voordelen in termen van kosten, milieu en welzijn zullen enorm zijn.
Doe mee aan onze POLL: 'Hoe ga jij het liefst naar je werk?'
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>