Organisaties die werken vanuit de ‘Lean’ filosofie streven naar continue verbetering van hun bedrijfsvoering. Om dit streven te bereiken is het van belang om continu aandacht te geven aan de manier waarop stappen worden genomen in het verandertraject en welk gedrag hierbij past. Een organisatie moet sturen op de voortgang richting het gestelde doel. De projectmatige aanpak van dergelijke projecten is eenvoudig gedefinieerd aan de hand van DMAIC stappen. Dit is nodig om houvast te creëren. De praktijk is echter weerbarstig: er treedt makkelijk stagnatie op in een dergelijk traject.
Binnen Lean-projecten krijgen organisaties dikwijls te maken met een veelheid van rollen, disciplines, afdelingen en/ of functiegroepen. Afhankelijk van de positie en achtergrond hebben betrokken personen eigen interpretaties en standpunten. Dit kan een project versterken en zorgen voor gedragenheid maar kan zeker ook zorgen voor stagnatie. Betrokkenheid van de diverse actoren is nodig om draagvlak te creëren. Daarom is onderlinge dialoog tussen de belanghebbenden in alle fasen van een project essentieel.
Dit kan men bereiken door goed waar te nemen en vooral door op de werkvloer te zijn. Wat gebeurt er? Welk gedrag vertonen medewerkers en managers? Op basis van deze observaties moet men in gesprek blijven met de verschillende belanghebbenden.
• Zorg ervoor dat de rollen van betrokkenen in het verandertraject (bijv. veranderteam, stuurgroep, lijnmanager etc) duidelijk zijn en dat ook duidelijk is welk gedrag hierbij hoort. Stuur aan op commitment en bespreek het gewenste gedrag van managers en medewerkers dat past bij de verandering / toekomstige situatie.
• Pas geregeld ‘professionele vertraging’ toe. Dat wil zeggen zorg voor de rust om even boven het proces te hangen. Men moet reflecteren op ‘wat zien we gebeuren’, ‘welk effect heeft dat’ en ‘wat heb je gedaan’. Creëren hiermee o.a. een gezamenlijk begrippenkader om de veranderingen te duiden.
• Vanuit het project moet men regievoeren op het consistent en consequent handelen en communiceren door de mensen. Spreek als management, medewerkers actief er op aan als afspraken niet worden nageleefd.
• Visualiseer de inhoud (bijv. werkproces) van de verandering. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller geraakt worden en in beweging komen.
Zorgen voor een sterke focus op het veranderproces is van groot belang voor het succesvol laten verlopen van het Lean-project en laten ontstaan van continue verbetering. Dit bereik men door op de werkvloer aanwezig te zijn en te zorgen dat managers en medewerkers de verandering accepteren. Doe dit stapje voor stapje gedurende het verandertraject.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
met vr groet
Ad van der Hulst
http://www.7verspillingen.nl
Dank voor je reactie. Het betreft niet de inhoudelijke kant van Lean maar meer met het proces dat zich afspeelt rondom een Lean traject. De onderstroom en meer zachte kant van verandering. Zie voor meer info ook het artikel:
<a href="http://www.oi.nl/files/Publicaties/History/2010/BPM_Magazine_De_onderstroom_van_lean_trajecten_okt2010.pdf" rel="nofollow">http://www.oi.nl/files/Publicaties/History/2010/BPM_Magazine_De_onderstroom_van_lean_trajecten_okt2010.pdf</a>
Gr Freek
Een 'lean traject' is al een raar begrip. Lean is een manier van denken die terecht komt in de hoofden van alle werkers. Deze manier van denken heeft consequenties voor de cultuur, uiteraard voor de processen (want zij zijn het hart van de zaak) en de manier waarop de bedrijfsmiddelen worden georganiseerd. Lean gebruiken als model, of als gereedschap voor een doel is in mijn optiek en ervaring voorbijgaan aan de essentie.
Gr Ad
Als je het begin van mijn artikel lees geef ik ook duidelijk aan de organisaties zeggen: “Laten we een Lean Traject volgen” Het is niet iets wat ik verzonnen heb maar wat ik in de praktijk tegenkom en hoe met Lean wordt omgegaan. Lean zien als een traject een tijdelijke situatie en als we dat traject afronden dan zal het beter gaan met onze organisatie. Zelf zie ik het als een filosofie die ten grondslag moet liggen aan je bedrijfsvoering. Het is een continu iets dat in de gene van de organisatie moet zitten en waar “nieuw“ gedrag van management en medewerkers van groot belang is om dit te bereiken. En de 5 signalen die ik beschrijf in het artikel (de Onderstroom van Lean trajecten) zijn mijns inziens nu juist een uiting dat men het als een traject ziet en niet als een nieuwe manier van denken en werken.
Gr Freek