In de 21ste eeuw zullen kennis, kunde en klanten de belangrijkste activa worden. In de 20ste eeuw ging het om producten waar klanten bij gezocht werden Nu is het vertrekpunt het hebben en behouden van klanten.
In de 20ste eeuw werd het werk in productiebedrijven volgens het recept van Henry Ford (1863-1947) georganiseerd. Hij bedacht een werkwijze die een combinatie van marketing, technologie en organisatie was en waarin voor het eerst de factor kapitaal dominant werd over de factor arbeid. De massamobiliteit van de negentiende eeuw bestond uit “reizen in een groep”overgeleverd aan de bestuurder. Ford maakte van autorijden een ervaring van individuele vrijheid. Het is daarmee de belangrijkste vorm van westerse massamobiliteit in de twintigste eeuw geworden; een intense, begeerlijke ervaring van macht over tijd en ruimte.
Het belangrijkste dat in het Industriële Tijdperk tot stand is gebracht, is de vervijftigvoudiging van de productiviteit in productiebedrijven. De belangrijkste uitdaging waar het management in de 21ste eeuw voor staat, is zorgen voor een vergelijkbare toename in productiviteit van kenniswerk en de kenniswerker.
Kosten van transacties en samenwerking tussen mensen, bedrijven, organisaties en andere entiteiten verkrijgen in het digitale tijdperk een nieuwe dimensie. Waarom? De beproefde logica van de bedrijfswetenschappen en casestudy`s vanuit het Industriële Tijdperk gelden namelijk niet langer. De macht verschuift van de factor kapitaal naar de factor kennis, met het inzicht in de verbanden en de mogelijkheid daarop slagvaardig in te spelen.
Het komende decennium wordt een fascinerende periode. Door revolutionaire ontwikkelingen in de informatietechnologie, nanotechnologie en biochemie kan de mensheid een ontwikkelingssprong maken die nog niet eerder is vertoond. Deze veranderingen zullen onder meer zichtbaar worden in de manier waarop we werk organiseren. Waarbij het niet meer draait om de kapitaalgoederen, de machines, maar het onderscheidend vermogen van organisaties afhankelijk wordt van human capital: kennis, kunde en inzicht van mensen.
Maar de grootste uitdaging ligt in het realiseren van de noodzakelijke verandering van de mensen: de verandering van hun houding, gedrag en cultuur binnen de organisatie. De erkenning dat de aangeleerde kennis uit het industriële tijdperk een blokkade kan zijn om adequaat in het kennis- en innovatietijdperk te functioneren is daarbij essentieel.
Zelf ben ik op het hoogste niveau in verschillende soorten organisaties verantwoordelijk geweest voor de strategie. Daardoor weet ik dat verandering en vernieuwing door managers, staf en medewerkers vrijwel altijd als bedreigend worden ervaren. Mensen blijken pas echt bereid aan veranderingen mee te werken, als er een duidelijk perspectief is. Om vernieuwingen succesvol te kunnen invoeren, zijn kennis, draagkracht en enthousiasme onontbeerlijk. Mij is gebleken dat door doelgericht in “maatwerk”-sessies te investeren, het in betrekkelijk korte tijd daadwerkelijk mogelijk is de noodzakelijke kennis, draagkracht en enthousiasme binnen je eigen organisatie is te katalyseren.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>