Lease auto's, of auto's-van-de-zaak zo u wilt, het blijft een bijzonder fenomeen. Ooit begonnen als extraatje voor de Grote Baas, want: 'toch heel veel onderweg!', is de zakenauto via de buitendienst en de logistiek intussen terecht gekomen bij de binnendienst en zelfs menig medewerker-huishoudelijke-dienst rijdt inmiddels in een auto-van-de-zaak! De zakenauto als arbeidsvoorwaarde, zo gezegd. Nu, als het dan toch zo ver is gekomen, dan dienen ze ook allemaal maar in dezelfde auto te rijden!
De auto-van-de-zaak, en daaronder wil ik dan ook de lease auto scharen want menig goed draaiende onderneming (economie?) schaft tegenwoordig zelf de zakenauto's aan en passeert daarmee de leasemijen, is & blijft een hot item. Dit soort auto's brengen altijd weer hartkloppingen te weeg zodra er voor een manager, en ook voor een medewerker weer een nieuwe of een vervanger 'op de agenda staat'. 'Welke zal ik nu eens kiezen voor het aan mij beschikbaar gestelde budget? PEUGEOT was leuk, VW ook, FORD neen dankjewel, deze keer misschien een VAUXHALL of een LOTUS?'
De autobedrijven spelen er graag op in, op deze verwarring, héél graag zelfs! Tenslotte bestaat een belangrijk deel van de markt voor nieuwe auto's uit auto's-van-de-zaak (nb: begroot wordt dit op ruim 75%; nagenoeg volledig dus op enkele 65+ ers na). De importeurs komen zelfs met speciale 'en voor de gelegenheid uitgeklede' modellen & dat alles om de zakelijke rijder (v/m) te pleasen. Maar de vraag is dan: & de werkgever, de organisatie die voor deze auto-van-de-zaak betaalt, wat wordt die er eigenlijk beter van?
Tuurlijk: de medewerkers zijn mobiel, kunnen op klanten bezoek, kunnen logistieke ondersteuning verlenen, kunnen hun woon-werk verkeer doen en zijn, misschien, meer tevreden dan ooit! Dit laatste zeker als hun automobiel nog 'nieuw & nieuws' is (nb: 'nieuws' voor familie, vrienden & kennissen), maar daarna...... Dan dien je hen wellicht toch op een andere manier te motiveren.
Intussen rijdt er op het P-terrein van de organisatie vaak een ratjetoe aan automobielen, 'voor ieder wat wils' zo gezegd. Het enige onderscheid dat er direct zichtbaar is, is het gegeven welke functie rijdt wat? De A c.q. 3 voor de binnendienst, de C c.q. 4 voor de buitendienst, de E c.q. 6 voor het management en de S(L) c.q. 8 voor De Baas. Nu, was het maar zo eenvoudig. Naast de genoemde Audi's en Mercedessen vind je op de P plaats ook nog Opels, BMWs, Peugeots, Renaults, Toyotas, Lexussen, Jaguars, Hyundais etc.etc. Dit alles ook nog eens in een scala aan kleuren. Als ik dat zie dan denk ik altijd: 'Jammer, een gemiste kans.'
Wat is er mis mee om aan je directie (bijv de '8'), managers(de '6'), buitendienst('4') en binnendienst('3') medewerkers 'slechts' een enkel model beschikbaar te stellen en dat ook nog eens in de uniforme kleur van het bedrijf (zie plaatje)? Verder vind je op de achterruit in een aansprekende, liefst fluoriserende, kleur de website van de organisatie. Prachtig toch? 'Ontevreden medewerker.' zegt u? Hoezo? Zij / hij kan toch blij zijn dat er een nieuwe auto beschikbaar staat en als men niet met de naam van hun bedrijf wil rondrijden, dan pas is er echt iets mis met hun motivatie.
En u? Als u nu uit het raam kijkt en u ziet uw vloot daar staan! Wat denkt u dan? & wat te denken van uw (potentiële) klanten? Zij weten direct wie ze voor zich hebben! De nieuwe zakenauto als een logisch verlengstuk van uw organisatie, een uitstekend media- en marketingmiddel! Eén waarvan m.i. nog veel te weinig organisaties gebruik maken.
Veel plezier in uw nieuwe zakenauto!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro