Heel eenvoudig: meldt de redactie van Studio Voetbal dat uw collega ondernemer, & tevens uw grootste concurrent, van plan is om een eredivisie voetbalploeg te sponsoren, voorzie de redactie sneaky, sneaky van de jaarcijfers van uw collega concurrent (via de KvK bijvoorbeeld), eventueel aangevuld met saillante details en voilá: missie geslaagd! Kijkt u vervolgens volgende week zondagavond om 22.15u maar eens naar Nederland 1. Overigens, da's geen sportprogramma maar een BNR variant....
Al geruime tijd kijk ik op zondagavond met veel plezier naar het tv programma Studio Voetbal. De spitsvondige voetbalanalyses van de heren Van Gelder, Mulder en Borst zijn oogstrelend en de manier waarop zij met hun voetbalkennis hun gasten 'het vuur aan de (voetbal)schenen leggen' is (vaak) hartverwarmend. 'Voor waar' één van de betere analyseprogramma's; althans daar waar het de voetbalsport betreft!
De laatste weken bekruipt mij echter het gevoel dat ik op datzelfde tijdstip op zondagavond zit te kijken naar analisten van Business News Radio o.i.d. 'Financieel analisten' dus, in dit geval 3 nog wat onbeholpen financieel analisten maar toch & in ieder geval op dat moment: zeker géén voetbalanalisten. (NB: Misschien is hen het voetbalanalyse-succes naar het hoofd gestegen en zijn zij gedrieën nu van mening dat door hen alles te analyseren is....... Jammer maar helaas.)
Wat is het geval? Voetbalploeg Feyenoord ligt momenteel zeker niet voor de wind maar in zwaar weer. Studio Voetbal legt de Zwarte Piet voor dit falen bij voorzitter en Feyenoord-investeerder Jorien van den Herik. Een persoonlijk interview enkele weken geleden met Van den Herik had, blijkbaar, voor de interviewers niet het gewenste succes, d.i. het aftreden van Van den Herik. Vervolgens wordt er nu iedere week 'even' stilgestaan bij het bespreken van het financiële wel en wee van Van den Herik c.s. (NB: 'Ik keek toch naar een voetbalanalyse programma?') Letterlijk alles wordt uit de boekhoudkast gehaald en al deze informatie is op de een of andere manier 'in de handen gekomen of gebracht' van de 3 analisten (let op). Maar door wie? hush, hush! Mmmm.
Dat mensen een voor- e/o afkeur hebben voor iemand dat kan natuurlijk. Breng je deze mening in de openbaarheid, dat kan ook maar besef dan: die boodschap (en de manier waarop) zegt dan ook 'iets' over jou!
(dit dus ook :) )
Allemaal OK, maar als je nu jezelf als erkend voetbalanalist daarbij laat verleiden tot het doen van financiële analyses volg dan eerst een opleiding op dat vlak; nu raakt je analyseschip kant nog wal. Wat je echter wel lukt, en met succes, is stemmingmakerij!
Dus, voorlopig zie ik deze 3 heren die financiële basiscursus nog niet volgen (en ook niet stoppen met hun 'financiële analyses') daarom: grijp uw kans, doe er uw voordeel mee en laat door hen het imago van uw Grootste Concurrent in diskrediet brengen!
(Misschien zit er wel een nieuw TALPA programma in? Bedenk ik me nu ......)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro