Het succes van uw organisatie zit in het DNA. U moet het alleen nog activeren

Gezien de meeste organisaties zijn samengesteld op basis van de oude Werving & Selectie procedures. (advertentie, "wij zoeken een dynamische teamplayer", soms aangevuld met een competentie). Vervolgens kijken we naar het CV en opleiding. Dan een goed gesprek en een dosis onderbuik gevoel. En dan is de keuze gemaakt. In een aantal gevallen gaat het goed, maar uit onderzoek blijkt dat binnen 18 maanden 46% een mis match is.

Nu is het zo dat de afgelopen 10 jaar de marktontwikkelingen vragen om het huidige Business model eens te analyseren of het nog wel match met de huidige marktsituatie en de medewerkers die hierin een functie vervullen.

Dan heb ik het nog niet over de taken en rollen binnen een team.


Om nu te bevestigen dat een manager alle sterke kanten weet en minder zijn zwakke is naar mijn mening een te snelle en verkeerde conclusie waarmee de manager/directie een organisatie in deze tijd kan leiden en sturen. Organisaties die moeten tegenwoordig in deze snelle markt en economie heel snel kunnen schakelen. En dat gaat niet als hij denkt de sterke kanten van een medewerker denkt te kennen. Dat is heel persoonlijk.

Want als ik zeg dat een vaardigheid of een competentie is opgebouwd uit drijfveren en talenten ziet een medewerker er in werkelijkheid anders uit dan het gedrag wat hij nu laat zien. Nu wordt ieder mens geboren met het bekende DNA. En het DNA geeft aan wat ontwikkelbare talenten zijn. En die vormen weer een competentie en geeft aan, waar met zo’n min mogelijke energie iets te halen valt. Daarom moet je ook hiervoor een assessment in zetten van een nieuwe generatie die dit inzichtelijk kan maken.

Dus m.a.w in de huidige maatschappij en organisatie wil ik exact weten waar en welke talenten zitten om de taken en rollen goed te verdelen en de beste medewerker op juiste plaats te zetten in een team. En dit gaat dan wel gepaard met dergelijke tools.

Want competentiemanagement = moeten en Talentmanagement = kunnen.

Mijn aanpak is momenteel een drie dimensionale aanpak. Transformeren van het Business model, inrichten Talentmanagement en HRM een plaats geven in het MT om de strategische bedrijfsdoelstellingen in te richten met Talentmanagement. Want we hebben ook nog eens te maken met de Y generatie. Mijn ervaring is momenteel dat de meeste bedrijven nog steeds acteren op de oude business modellen, taken en rollen en deze niet hebben aangepast zodat de medewerker niet in balans is maar ook de afdelingen en de gehele organisatie niet.

Er is daarvoor een persoonlijke ondernemers Quick scan beschikbaar die snel laat zien waar de knelpunten zitten en waar de hoogste prioriteit aan besteed moet worden.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro