Door toedoen van een klein aantal bankiers, beleidsmakers en toezichthouders is een bancaire crisis ontstaan met vergaande consequenties voor de economie. Dat is puur functioneel gezien onverteerbaar en ontoelaatbaar. Maar laten we vooral pragmatisch met de huidige crisis omgaan. Laten we ons realiseren dat elk nadeel ook een voordeel in zich draagt. De tijd die nu eenmaal altijd nodig is om het vertrouwen terug te winnen ( vertrouwen komt per voet en vertrekt per paard), moeten we optimaal gebruiken om noodzakelijke veranderingen en vernieuwingen door te voeren. De toekomst van Nederland vraagt dat van ons.
De kredietcrisis geeft ons dus een uitgelezen kans om
- afscheid te nemen van verouderde werkwijzen en achterhaalde, niet meer werkende inzichten;
- grootscheeps in te zetten op duurzaamheid en op de nieuwe mogelijkheden die het Kennis- en Innovatietijdperk ons biedt.
Het is hoogst opmerkelijk dat in de media nog steeds alle aandacht alleen uitgaat naar de “crisis “in plaats van de unieke overgang van het Industriële- naar het Kennis en Innovatietijdperk. Om goed te kunnen inspelen op de fundamentele veranderingen en gebruik te kunnen gaan maken van nieuwe kansen ten gevolge van deze unieke overgang zijn namelijk adequate kennis en inzicht van groot belang. Dat inzicht is in een maatschappij die aarzelt met veranderen niet gemakkelijk te verwerven.
Mijn essay” Kansen na de crisis” is geschreven om in die leemte te voorzien.
In mijn boek “Ja, wij moeten vernieuwen”, dat in november uitkomt, ligt de focus op de noodzakelijke vernieuwing van politiek, overheid en bedrijfsleven, en op de vernieuwing van de economie in een sterk veranderde wereld. Die vernieuwingen zijn essentiële voorwaarden om ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn.
Het komende decennium wordt een fascinerende periode. Door revolutionaire ontwikkelingen in de informatietechnologie, nanotechnologie en biochemie kan de mensheid een ontwikkelingssprong maken die nog niet eerder is vertoond.
Zeker in deze tijd is het daarom de belangrijkste taak van leiders dat ze burgers en medewerkers bereid vinden om nieuwe wegen in te slaan. Dat zij personen weten te binden vanwege noodzakelijke veranderingen in organisatie, werkwijze en vooral mentaliteit. En dat ze in staat zijn die veranderingen succesvol door te voeren. Want alleen echte leiders krijgen mensen zo ver dat ze mee willen. Mensen willen pas echt veranderen als duidelijk is waarom het moet, waarheen het moet en welke weg er te volgen is.
Drs. Riens Meijer, veranderingseconoom
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro