Elke zichzelf respecterende club of vereniging heeft er één: een eigen congres. Hoewel Nederland al geruime tijd 'congresmoe' is (vooral omdat men niet meer geboeid kan raken door de kunsten van het rondreizende sprekerscircus), lukt het deze clubs altijd weer om een aantal gerenommeerde sprekers te strikken om voldoende bezoekers te trekken.
Dus organiseert de Vereniging voor Strategische Beleidsvorming op 12 oktober weer haar traditionele, hoe kan het ook anders, strategiecongres. Juist in deze mondialiserende tijden is het hoog tijd dat Nederland weer zijn deuntje gaat meeblazen in de mondiale strategiepartituur.
Om te beginnen op eigen bodem, want mondialisering vereist een geheel andere bedrijfsaanpak dan wat we tot nu toe gewend zijn. Of het nu gaat om human resource management, de inzet van ICT, of, inderdaad, strategische ontwikkeling. Het thema is dan ook 'Globaal of lokaal'. En dat betekent dat veel gewichtige heren en veel minder vrouwen de strategische kant van zaken gaan doornemen. Pardon. Gaan congresseren over heikele thema's als 'think global, act local', 'de mythe van de globaliserende onderneming', of 'globaliseren, uitbesteden en verkopen'.
Verluchtiging is dus gewenst, en die is er dan ook in de figuur van Bastiaan Geleijnse. Naar verluidt zal het illustere duo Fokke & Sukke ter plekke en al even spontaan hun licht laten schijnen over de vele fenomenen die samenhangen met strategie en het wonderlijke jargon dat daarbij wordt gebezigd. Zoals het woord 'globalisering'. Je ziet Fokke al peinzend zeggen: 'We hebben te maken met de terreur van een globale economie.' Waarop Sukke onderuit gezakt riposteert: 'Het is gewoon niet te vatten. Het is allemaal zó algemeen. Misschien moeten we kiezen voor een mondiale aanpak.'
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro