Stel, u wilt met uw klanten aan de andere kant van het land bijpraten over uw dienstverlening. Dus u bereidt zich voor op twee dagen reizen, spant uw paarden voor de koets en gaat op weg om ze daarvoor uit te nodigen. Vreemd ?....U belt of stuurt ze gewoon een brief, e-mail of sms ?
Kijk... en dat vind ik dat weer vreemd. Want als het zo normaal is gebruik te maken van de technologieën die zo'n efficiënt contact mogelijk maken, waarom worden de hedendaagse technische mogelijkheden dan niet gebruikt bij de organisatie van arbeid?
Naar mijn mening is de huidige manier van werken (en hierbij doel ik vooral op de beroepsgroep die vrijwel uitsluitend met beeldschermen werkt, uit onderzoek van de ministeries van EZ en V&W in 2002 zo'n 60% van de beroepsbevolking!) nog blijven hangen in de tijd van de industriële revolutie, waar waarschijnlijk de oorsprong van "het kantoor" ook ligt. Toen trokken de mensen van het platteland naar de stad om daar in de fabrieken te gaan werken. En ook vandaag gaan nog hordes mensen van hot naar her om op een willekeurige plek werk te gaan doen dat feitelijk niet plaatsgebonden is.
Nu hoor ik u al argumenten tegen telewerken aanvoeren maar geen enkel argument dat ik de laatste tien jaar gehoord heb, is steekhoudend gebleken. Het vergt wel een mindshift en niet iedereen is daar blijkbaar al aan toe of staat daar voor open. Onbekend maakt onbemind uiteraard.
Wederom uit onderzoek is gebleken dat er juist enorme voordelen met deze nieuwe manier van werken zijn te behalen, mits goed wordt ingestoken. En eerlijk gezegd vind ik telewerken een beetje te vergelijken met het motoriseren van de koetsen en dat dan "auto" te noemen om de vergelijking met de industriële revolutie maar even aan te houden. Men werkt dan gedeeltelijk vanaf een andere locatie maar aan de bedrijfsvoering zelf is eigenlijk weinig veranderd.
Zelf ga ik liever voor de auto's van de toekomst en richt ik mij volledig op het e-werken. Maar dat is wel een reuze stap dus neem ik voorlopig ook genoegen met de groei van het besef dat telewerken wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor allerlei maatschappelijke en bedrijfsmatige problemen.
Het enige wat ik heel graag uit de traditionele manier van werken zou willen handhaven of beter gezegd, opnieuw in ere zou willen herstellen, is communicatie en dienstverlening.
Beide begrippen zijn naar mijn idee vreselijk belangrijke en danig onderschatte bedrijfstools. Communicatie met het belangrijkste bedrijfskapitaal, de werknemers, is de lijm van het bedrijf. En service en dienstverlening mogen wat mij betreft gewoon heel ouderwets blijven. Niet alle vooruitgang is standaard een verbetering namelijk.
Monique van Vliet, PlusServices
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro