Een Goed Idee betaalt zichzelf terug!

Met een Goed Idee kun je zelfs € 150 miljoen ophalen! Dat bleek gisteren toen ik het voorbeeld van CTMM aanhaalde: een Goed Idee & de Overheid betaalt uit. Sterker nog: dit Goede CTMM Idee dient zichzelf nog te bewijzen! Maar goed, laten we bij het Goede Idee blijven en bij de vraag hoe kom je nu aan zo'n Goed Idee? Dien je er voor geboren te zijn, zoals Disney's Willy Wortel, of kun je de vorming van het Goede Idee een handje helpen? Jawel hoor & het Britse HENLEY Management College helpt u daarbij!
Een idee is: 'een gedachte, een plan' maar ook: 'het veronderstelde eeuwige en volmaakte grond- en voorbeeld van iets' (Van Dale). Kijk zo krijgt het al een vorm, dat Idee: 'het eeuwige en volmaakte grond- en voorbeeld'. Iets bijzonders dus zo'n Idee, iets unieks, iets origineels!

En dat klopt. In de filosofie leeft de gedachte dat er onder ons mensen maar een stuk of 5 écht originele denkers zijn. Daartoe behoren in ieder geval Einstein, Darwin en Newton. Maar wie nu die andere 2 'originelen' zijn? Daarover zijn de filosofen het nog niet eens, in ieder geval zijn het géén filosofen (want die borduren in essentie al voort op, of extrapoleren bestaande ideeën)! Tot die andere originelen kúnnen behoren: Pythagoras, ArchimedesCopernicus en dan noem ik er maar een paar en ook nog eens een paar die vooral tot de wiskundigen behoren en allemaal uit het Oude Westen stammen.....

Je kan stellen dat er sinds Einstein niets origineels meer aan ideeën uit ons allen naar boven is gekomen; een mager resultaat dus. Natuurlijk zijn er in de tussentijd Nobel prijzen uitgedeeld, is er een scala aan octrooien, patenten en niet te vergeten copy rights verleend; Goede Ideeën dus. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit alles ook Originele Ideeën zijn, vaak is 'slechts' geëxtrapoleerd op dat wat er al bekend was. Niets mis mee, zeker niet, maar het is dus niet origineel.

Nu, wij 'gewone' stervelingen kunnen al tevreden zijn als we i.p.v. een origineel idee een Goed Idee hebben, want dat kan al veel, héél veel geld opleveren! Dat laat ook de CTMM ervaring zien; hoewel ik het hen natuurlijk van harte gun als zij nu met deze investering tot een héél origineel idee komen: 'ten goede van de mensheid' etc. 

Maar & om u niet teleur te stellen, wat zijn nu randvoorwaarden of liever: succesfactoren, om toch op zijn minst aan een Goed Idee te kunnen komen? In 2003 publiceerde HENLEY INCUBATOR het rapport Going Beyond the Idea, in dat rapport adviseert men enkele succesfactoren om op zijn minst te kunnen komen in de richting van een Goed Idee:

  1. 1. Leg de focus op het oplossen van een probleem voor een klant. (ipv 'zomaar een vernieuwend idee na te streven')
  2. 2. Voor het omzetten van deze ideeën naar de werkelijkheid, is er behoefte aan een leider en een team met passie en de wil om te slagen. (vaak zijn dit anderen dan de uitvinders; maar: haal het idee ook weer niet te snel uit handen van de uitvinders!)
  3. 3. Zorg voor een gemeenschappelijke 'taal' voor het communiceren en in kaart brengen van de vooruitgang.
  4. 4. Zorg voor relevante en meetbare middelen en vaardigheden. (nb: budgetten zijn vaak te krap gepland en ook nog eens ingepast in de bestaande, juist niet innovatieve, financieringsstructuur)
  5. 5. Het laatste essentiële ingrediënt is: netwerken, zowel intern als extern. (Intern stimuleert het interesse en de effectieve werking. Extern geeft een antwoord op 3 essentiële vragen: - is ons idee reëel? - kunnen we erbij winnen? - is het de moeite waard om te winnen?)

Succes verzekerd.

Toch is mijn 1e advies: werk een Goed Idee Plan uit voordat u na 22/11 bij Jan Peter, Wouter, Jan, Mark of Femke aanklopt. Dat deed CTMM blijkbaar ook. (& denkt u maar zo: de historie leert ons dat Originele Ideeën in 1e instantie niet werden gewaardeerd; en Goede Ideeën vaak wel)

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro