Dyslexie: Elk nadeel heeft zijn voordeel!

Uit onderzoek is gebleken dat selfmade miljonairs vier keer zo veel kans hebben op dyslexie als de rest van de bevolking. Wat is daarvan de oorzaak?

Dyslectici worstelen met L- gericht denken. L- gericht denken is een vorm van denken en een houding tegenover het leven die kenmerkend is voor de linkerhemisfeer van het brein (sequentieel, feitelijk, functioneel, tekstueel en analytisch). Deze benadering, dominant in het huidige tijdperk, belichaamd door computerprogrammeurs, gekoesterd door zakelijke organisaties en beklemtoond in het onderwijs, wordt door linkerbrein kenmerken gestuurd naar linkerbrein resultaten.

R- gericht denken is de vorm van denken en houding tegenover het leven dat karakteristiek is voor de rechterhemisfeer van het brein (simultaan, beeldend, esthetisch, contextueel en verbindend). Deze benadering die onderbelicht is in het huidige tijdperk, belichaamd door creatieve en zorgzame mensen, onder gewaardeerd door organisaties en verwaarloost in het onderwijs, wordt door rechterbrein kenmerken gestuurd naar rechterbrein resultaten. 

Zoals blinde mensen hun gehoor sterker gaan ontwikkelen, zo zorgen problemen van dyslectici op het ene gebied tot buitengewone gaven op andere gebieden. Sally Shaywitz, als neuroloog verbonden aan Yale en specialist op het gebied van dyslexie, schrijft het zo: “Dyslectici denken anders. “Ze zijn intuïtief en blinken uit in probleemoplossing, het grote plaatje zien en vereenvoudigen”.   “Ze zijn ongeschikt voor stampwerk, maar ze zijn geïnspireerde visionairs”. 

Mensen die morrelen aan de regels van het spel, zoals Charles Schwab, uitvinder van discontomakelarij, en Richard Branson, die de muziekhandel en de luchtvaartindustrie opschudde, noemen allebei dyslexie als het geheim van hun succes. Die dwong hen het grote plaatje te zien. Omdat ze moeite hebben de bijzonderheden van iets te analyseren, werden ze enorm handig in het herkennen van patronen.

Alle grote ondernemers zijn systeemdenkers. Wie een groot ondernemer wil zijn moet leren een systeemdenker te worden en zal de aangeboren passie om dingen in hun totaliteit te zien moeten ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat één cognitieve gave de toppresteerders onderscheidde van de middelmatige: herkenning van patronen, het denken in “een groot plaatje”, waardoor leiders instaat zijn om precies de betekenisvolle trends te kiezen uit de warboel van informatie om hen heen en om strategisch ver vooruit te denken.

Bookmark and Share

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Charles Groenhuijsen
Volgens mij is het omgekeerd:
Mensen met dyslexie hebben 4x zo grote kans miljonair te worden.
In aanhef van artikel zijn oorzaak en gevolg omgedraaid.
 
vvanmaanen
Ha, er is nog hoop voor onze zoon! Zo kan hij in de toekomst makkelijk zijn huiswerkbegeleiding terugbetalen!

:) wilke
Riens Meijer
Auteur
in het verlengde van vvanmaanen:
Bij mensen die dyslexie hebben is de rechter hersenhelft beter ontwikkeld dan de linker hersenheflt.

In de tijd van Hippocrates dachten artsen dat de linkerkant, de kant waar ook het hart huist, de essentiële helft was. Rond 1860 ontdekte de Franse neuroloog Paul Broca dat een deel van de linkerhemisfeer de controle had over de vaardigheid om taal te spreken. Een decennium later kwam een duitse neuroloog, Carl Wernicke, tot een vergelijkbare ontdekking over de vaardigheid om taal te begrijpen. Deze ontdekking hielpen mee aan de totstandkoming van een handig en onweersstaanbaar besluit uit premisse: de taal is wat de mens scheidt van het dier; taal huist in de linkerkant van het brein: daarom is de linkerkant van het brein wat ons menselijk maakt.
Deze opvatting gold tijdens een groot deel van de vorige eeuw totdat Prof. Roger W. Sperry van het California Institute for Technology, ons begrip van ons brein en onszelf een nieuwe vorm gaf. Circa 55 jaar geleden bestudeerde Sperry patiënten met epileptische aanvallen bij wie het corpus callosum, de dikke bundel van zo`n 300 miljoen zenuwvezels die de twee hemisferen van het brein verbindt, verwijderd was. In een serie experimenten met deze patiënten met "gespleten brein"ontdekte Sperry dat de gevestigde  opvatting niet deugde.  Hij stelde vast  dat de zogeheten ondergeschikte of secundaire hemisfeer, die we voorheen zagen als ongeletterd en achterlijk en waarvan sommige autoriteiten dachten dat er niet eens bewustzijn in zat, bleek feitelijk echter het SUPERIEURE deel van het brein te zijn als het op bepaalde mentale opdrachten aankwam. Met andere woorden: het rechterdeel was niet inferieur aan het linkerdeel. Het was alleen anders. Er blijken twee manieren van denken te zijn die vrij gescheiden vertegenwoordigd zijn in de respectievelijke linker- en de rechterhenisfeer. De linkerhemisfeer redeneerde sequentieel, blonk uit in analyse en beheerst het woord. De rechterhemisfeer redeneerde holistisch, herkende patronen en interpreerde emoties en non- verbale uitdrukkingen. De mens hinkt werkelijk op twee gedachten!
In 1979 publiceerde Betty Edwards , een kunstdocent aan  de California State university het boek "Drawing on de the right Side of the brain"( Leer creatief zijn).
De moderne samenleving ( het Industriële tijdperk) heeft dus de rechterkant van onze brein gediscrimineerd! In de 21ste eeuw zal blijken dat er fundamentele verschillen zijn ontstaan. Juist die nieuwe kenmerken die passen bij de ontwikkeling van de rechterkant van onze brein zullen dan zeer waardevol blijken te zijn !
Riens Meijer
Willem de Vlaming
Interessant stukje. Wel een paar vragen waar ik al lezend op kwam. Volgens mij zou de kop beter kunnen luiden dat binnen de groep self-made miljonairs 'dyslexie' vier maal zo vaak voorkomt als in de populatie van niet self-made miljonairs. Daarmee is overigens nog geen causale relatie aangetoond tussen dyslexie en het self-made miljonair zijn. En andere vraag waar ik mee zit en niet direct antwoord op heb is of hier van dyslectici niet al te gemakkelijk één homogene groep wordt gemaakt. Dyslexie kent ook verschillende vormen. Lang niet alle dyslectici blinken uit in probleemoplossing en/of het grote plaatje zien. Wel zullen dyslectici proberen andere strategieën en kwaliteiten waarover zij beschikken te versterken en te gaan gebruiken. De voorbeelden die hier aangehaald worden lijken vooral te gaan over dyslectici die hun al aanwezige vermogens als beelddenker hebben aangeboord en versterkt. Ik sluit dan ook niet uit dat de verklarende variabele waar het hier om gaat (voor een deel van de populatie self-made miljonairs) het 'beelddenken' is geweest, wat een extra impuls heeft gekregen door het ook nog dyslectisch zijn...
 
Willem de Vlaming
 
Riens Meijer
Auteur
Heer Vlaming, In een uitgebreid nieuw artikel "Deel II Dyslexie: elk nadeel heeft zijn voordeel"tracht ik d.m.v. wat meer achtergronden van dyslexie antwoorden op uw vragen te geven.
Riens Meijer
Willem de Vlaming
Leuk...
Ik ben benieuwd
Willem de Vlaming
R. van der Baan
Wat de heer De Vlaming schrijft is heel belangrijke informatie. Onze zoon heeft dyslexie. Verslint boeken, heeft een E-reader gekregen omdat de boeken niet aan te slepen zijn. Vraag hem echter niet om een verhaal te schrijven. Want als hij dat doet is er geen touw aan vast te knopen. Als hij vertelt op de middelbare school dat hij dyslexie heeft, krijgt hij extra leestijd en tekst op een geel vel. Totaal zinloos. Op de middelbare scholen zijn de kinderen met dyslexie heel lastig, want dan moet er mondeling overhoord worden en dat kost dus extra tijd. Hoewel bekend is dat er vele duizenden mensen dyslexie hebben doen we net of het niet bestaat. Dat er hier positieve aandacht aan wordt besteed geeft de burger weer moet. Maar het is voor de kinderen/tieners op school echt geen rozengeur en maneschijn.
Riens Meijer
Auteur
Aan R. van der Baan. Het huidige onderwijs systeem is geheel afgestemd op de eisen van het Industriële tijdperk en niet op de eisen en kansen in de 21ste eeuw. U moet de positieve kant zien van de dyslexie van uw zoon. Kijk wat zijn talenten zijn en probeer hem daarvoor te enthousiastmeren. Hij lijkt een persoon die over een onderwerp dat hem boeit alles wil weten. Ook zal u zien dat hij dan een enorme doorzetter is. Ik schat in dat hij het overall beeld ziet en mogelijk zelfs driedimensionaal kan denken. Dat kan de reden zijn dat hij veel moeite heeft zijn gedachten op papier te ordenen. Geef hem een soort structuur ( format) dat hij kan gebruiken om zijn gedachten te ordenen. Wat ook belangrijk is dat hij zich aanleert van elk boek dat hij leest op een audioband zijn eigen verhaal te doen. Door het terug te horen gaat hij zich zelf verbeteren etc.
Daarnaast is het belangrijk dat uw zoon sport doet waarin hij zijn bewegingen moet coördineren.
Riens Meijer
R. van der Baan
Hallo Riens Meijer, Bedankt voor uw reactie!
Handige tips we zullen ze zeker gebruiken.
Christa
Nu moet de school dan ook wel weten dat een dyslect niet iemand is die per definitie niet zou kunnen lezen, ik ben blij dit eindelijk eens terug te lezen, heb het dan ook direct doorgestuurd naar de school van mijn zoon en zou dit het liefst ook doen naar de basisschool die van hem de boeken afpakte (deze bestaat niet meer) die hij graag had willen verslinden, welwaar een andere discussie maar dit was eenmaal even een emotioneel momentje voor mij.