Ondergetekende heeft van de drie boeken van Menno Lanting die hij inmiddels bezit 1 titel gerecenseerd. Daarnaast heb ik tweemaal een presentatie van hem bijgewoond.
Ik waardeer Lanting, omdat hij een van de trendsetters is die chefs, ondernemers, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders helpt om de toekomst van hun bedrijf of organisatie zeker te stellen. Dat er desondanks nog veel bedrijven en organisaties omvallen of op het punt staan om dat te gaan doen, is hem dan ook niet aan te rekenen. Functionarissen zijn blijkbaar veelal (te) druk bezig met het behalen van hun targets en hebben (of nemen) geen tijd om zich te verdiepen in de relevante trends en ontwikkelingen. Ik vind dat zorgwekkend.
In zijn boek “Iedereen CEO” (2011) gaat Lanting in op nieuwe organisatievormen en de rol van managers. Vooruitziende blik! We zien steeds meer gebeuren op dit gebied. Van Semco Style, via de laatste manager en ontmanagen voor managers naar unboss en zelfsturing. Verder zet Lanting zijn lezers aan tot nadenken over bijvoorbeeld verzuiling binnen de organisatie in plaats van ketendenken en de (win-win- / partnership) rol van leveranciers. Ik zie zijn boeken als wake-up calls en eye-openers en beveel ze dan ook van harte aan. Werkgevers die zich hier weinig aan gelegen laten liggen komen echt in de problemen.
Waarom is “De disruptie paradox” een must read?
Alleen al door het hoofdstukken “Naar werkelijke zelfsturing” en “Nieuwe businesmodellen en organisatiestructuren” is dit boek zijn geld al meer dan waard. Deze hoofdstukken geven exact weer wat hun titels beloven.
Ik heb (als hospitality & facility manager) extra genoten van het hoofdstuk “Verbeter de zwakste schakel”. Je zult maar op een regenachtige herfstdag naar een parkeergarage op 10 minuten loopafstand worden gestuurd omdat 'U niet op de lijst staat, dus niet mag parkeren’… Regels zijn regels? Ik vond de samenvattingen per hoofdstuk erg praktisch en de kaders met spreuken inspirerend. De gearceerde alineas zijn handig als je het boek voor het eerst in handen hebt of je geheugen wilt opfrissen.
Tot slot een compliment voor de vormgeving. De boeken zijn een sieraard voor in de boekenkast. Daar moeten ze overigens niet blijven staan. Je moet er mee aan de slag! Dat kan het verschil betekenen tussen omvallen en overleven. Op social media schreef ik dan ook overtuigd 'Buy or die'.
Het boek inkijken of bestellen? https://goo.gl/vGhDgw
Koos Groenewoud, Lelystad 19 augustus 2017, met dank aan Ron Brouwer voorde eindredactie
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro