De overheid moet nu eens eindelijk in eigen vlees snijden!

Door digitalisering zijn enorme bezuinigingen bij de overheid te realiseren

De groei van de arbeidsproductiviteit in de publieke sector is nul. Die sector neemt echter wel veertig procent van het bruto binnenlands product voor zijn rekening. In de publieke sector zijn dus grote structurele bezuinigingen te realiseren. Waarom wordt dat dan niet gedaan? Het antwoord kan hierop kort zijn:

Digitalisering raakt de ambtelijke heilige huisjes midden in het hart.  Een van de belangrijkste effecten van digitalisering is namelijk om werkprocessen en informatieprocessen transparanter te maken. Deze uitkomst blijken de ambtenaren nu juist niet te willen omdat deze leidt tot een in hun visie ongewenste andere overheid!

Ambtenaren hechten sterk aan beleidsintimiteit wanneer politieke gevoelige dossiers behandeld worden, rapporten nog niet voor publicatie geschikt zijn of informatie vertrouwelijk is.

Ook om andere redenen verzetten veel ambtenaren zich tegen digitalisering. Beleidsdocumenten worden gezien als de persoonlijke verdienste van de meestal academische beleidsmakers. Mede daarom zijn medewerkers van het departement voorzichtig in het delen van documenten en daarmee van hun kennis. Het afschermen van kennis, ook door de eigen afdeling te markeren met piketpaaltjes, geeft de ambtenaren een gevoel van controle en autonomie. Het eigen karakter van het publieke domein, de organisatiestructuur van departementen en de aard van het werk van beleidsmedewerkers heeft stap voor stap geleid naar een “onzichtbare vierde macht  “.

De politiek spreekt zich uit een voorstander te zijn van een “veranderde rolverhouding” tussen ambtenaren en burger. Ambtenaren moeten daarin effectiever, efficiënter, transparanter en klantgerichter gaan werken. De ambtenaar van de 21ste eeuw moet  zich ontwikkelen tot kenniswerker en adviseur en min of meer autonoom opereren in een netwerk van politici, publieke en maatschappelijke organisaties, collega`s en burgers.

In het kader van de verschillende politiek programma`s richting komende verkiezingen is het goed dat beseft wordt dat een overheid die niet zelf innoveert niet zal kunnen voldoen aan de eisen voor dienstverlening die elders in de maatschappij al lang van zelfsprekend is.

Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden

50% korting op een Pro-abonnement 

Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >> 

Website, Strato Webhosting, Webhosting pakket, Ervaringen, Webhost | Host Rage
[...] De overheid moet nu eens eindelijk &#1110&#1495 eigen vlees snijden! [...]
De overheid moet nu eens eindelijk in eigen vlees snijden! | Web Mirror
[...] Digitalisering raakt de ambtelijke heilige huisjes midden in het hart. Een van de belangrijkste effecten van digitalisering is namelijk om werkprocessen en informatieprocessen transparanter te maken. Deze uitkomst blijken de ambtenaren … De overheid moet nu eens eindelijk in eigen vlees snijden! [...]
Nico Viergever
Pro-lid
Nee, niet de overheid moet in het eigen vlees snijden. De politiek moet in het vlees van de overheid snijden.
Zolang de politiek geen keuzes maakt, niet praat over beleid maar alleen over budgetten, en maar doorpoldert, is het onmogelijk om anders dan met een kaasschaaf te besparen op de overheid. En kijk de verkiezingsprogramma's er maar op na: geen enkele partij maakt duidelijke keuzes. het is afwisselend een vaag, niet meetbaar verhaal of toewijzen van budgetten zonder heldere doelen. Nooit geïntegreerd.

Wat nodig, nu meer dan ooit, is een duidelijke visie op Nederland met duidelijke keuzes met de financiën als afgeleide daarvan. Maar dat lijkt voor de politiek meerdere stappen te ver.
En voor degenen die over digitalisering beginnen: een andere tool maakt echt niets uit.
Riens Meijer
Auteur

Mijn reactie komt mede voort dat de politiek aan 20 ambtenaren groepen gevraagd heeft voorstellen te doen t.a.v. bezuinigen. Inmiddels is steeds duidelijker dat we door zwakke Ministers en wethouders in Nederland worden bestuurd  en er daardoor een  de vierde macht is ontstaan die de disnet in Nederland uitmaak. Wil de politiek in Nederland weer de baas worden dan zullen zij  de overheden hard moeten aanpakken. Dat kan op een slimme manier gebeuren als men de overheid gaat digitaliseren. Dat wordt steeds door de ambtenaren gefrustreerd en de politiek durf dat niet aan te pakken. Zelfs de Rekenkamer geeft toe dat er van de gehele digitalisering in de overheid niets is terecht gekomen!
 
Maar alles begint bij bekwame leiders. De ellende daarin is dat de politicus die zijn werk uit een soort roeping doet er niet meer is. De meeste politici  zijn zelf eerst ambtenaar geweest en zien politiek als een vak ( waar ze overigens veelal niet geschikt voor zijn) waarin ze meer bezig zijn met hun eigen carrière dan met de toekomst van Nederland.
Riens Meijer
Nico Viergever
Pro-lid
Eens met de reactie van Riens. op het laatste stukje na uiteraard. Dat gedoe over digitalisering...

Voor een man met een hamer in zijn hand, ziet de hele wereld er uit als een spijker. Dat gaat blijkbaar ook hier weer op. Daarnaast: a fool with a tool is still a fool.

Nee, met andere tools los je echt niets op; daar gaat het niet om. Leidt alleen maar af van de echte punten.
Riens Meijer
Auteur
Juist in de ambachtelijke werkzaamheden heb ik recent ervaren hoe een timmerman gespecialiseerd in kozijnen door de aanschaf van een computer gestuurde machine instaat is met weinig mensen een enorme omzet in gespeciliseerde kozijnen, deuren etc. te realiseren. De prijs van die computer was maar liefst 1,5 miljoen maar de efficiency en effectiviteit was verbluffend. Kortom, via digitale functionaliteiten zijn er enorme kostenbesparende innovaties te realiseren. Het vraagt echter een andere manier van denken, doen en handelen. Maar dat het kan heb ik zelf gezien en bij een verbouwing ervaren.
Riens Meijer
Arnoud Koers
Mea culpa, en met alle respect voor de auteur, maar hier wordt toch een zeer beperkte oplossing geëtaleerd voor de wens tot bezuiniging bij de overheid. Digitalisering wordt hier, als een containerbegrip, neergezet als het toverwoord voor bezuinigingen bij de overheid. Gemakshalve gaat de auteur er daarbij aan voorbij dat in de voorbije jaren vele miljoenen (de zgn “Bekker-gelden”) zijn geïnvesteerd in de ontwikkeling van digitale transacties met de overheid. In alle bestuurslagen van de overheid is geïnvesteerd in “digitalisering”. Ik bestrijd dan ook de slotconclusie dat er bij de overheid geen sprake zou zijn van innovatie, die overigens blijkbaar door de auteur mutatis mutandis geïdentificeerd wordt met digitalisering.
De reactie laat zich raden: ik merk zo weinig van de digitale overheid. Twee achtergronden daarbij:
·         Je merkt er weinig van, omdat je het vanzelfsprekend vindt. Dat je belastingaangifte al vooraf voor je is ingevuld is toch volstrekt normaal? Daar is echter wel een forse “digitaliseringsoperatie” aan vooraf gegaan.
·         Waarom gaat er dan zo`n hoop fout bij “digitaliseringsoperaties”. Niet omdat de techniek niet goed is en ook echt niet vanuit de geponeerde veronderstelling van de auteur dat ambtenaren niet transparant zouden willen werken. Dat heeft vooral met besturing en doorzettingsmacht te maken. En te vaak is het juist de politiek die daar de steken laat vallen.
“De overheid” snijdt niet in eigen vlees.  Terecht constateert Viergever dat dat een politieke verantwoordelijkheid is. Uiteindelijk maakt de politiek de keuze. Overigens maakt de politiek die keuze gevoed vanuit het ambtenarenapparaat zelf, bijvoorbeeld vanuit de ambtelijke heroverwegingscommissies. De afslankingsoperatie bij de overheid in het voorbije kabinet Balkende is niet bedacht door de politiek, maar door het ambtenarenapparaat en ook nu weer stelt het ambtenarenapparaat de politiek in staat om keuzes te maken. De veronderstelling van een “onzichtbare vierde macht” is passé, hij is expliciet zichtbaar geworden en stelt de politiek in staat om te kiezen uit verschillende handelingsperspectieven. Dat laatste blijft een politieke keuze.
Riens Meijer
Auteur
Geachte heer Koers,  in het actieprogramma van het tweede kabinet Balkenende wordt gesteld dat de kwaliteit van de overheidsdienstverlening verbeterd kan en moet worden. "Het kabinet streeft ernaar dat in 2007 65% van de publieke dienstverlening ( van rijk, provincies en gemeenten) plaats kan vinden via internet, door bundeling van diensten en producten in een virtueel loket" Volgens dat streven zou iedere burger inmiddels toegang moeten hebben tot een eigen digitaal overheidsloket waarin zijn persoonlijke gegevens, belastingzaken en uitkeringen digitaal beschikbaar en inzichtelijk worden gemaakt. Helaas zijn de ambities zoals deze beschreven staan in "Andere Overheid" nog altijd niet gerealiseerd . De Algemene Rekenkamer heeft op verzoek van de Tweede Kamer een onderzoek uitgevoerd naar de vele moeizame of mislukte pogingen de papieren bureaucratie om te vormen tot een digitale bureaucratie. De digitalisering van de overheidsinstanties verloopt zo traag dat de Algemene Rekenkamer spreekt van een substantieel probleem!
A propos, ik ben met u eens dat digitalisering niet de enige vorm van innovatie beleid van de overheid is. Maar  u kunt toch niet bedoelen dat het inmiddels op geheven Innovatieplatform de afgelopen 10 jaar voor grote innovatieve successen heeft gezorgd c.q. deze zou hebben gefaciliteerd en/of gekatalyseerd?
Drs. Riens Meijer
Arnoud Koers
Geachte heer Meijer, Terecht haalt u het rapport van de Algemene Rekenkamer aan dat bijna vernietigend constateert dat het digitaal op orde brengen van de informatiehuishouding van de overheid ernstig tekort schiet. Let wel: hierbij gaat het vooral om de digitalisering van de interne bedrijfsvoering van de rijksoverheid. Daarmee betoog ik niet dat ook op dit terrein er niet fors bezuinigd zou kunnen worden, integendeel. Aan de –forse- investeringen in document- en recordsmanagementsystemen bij de overheid gaat over het algemeen een positieve businesscase vooraf.  En toch: “onderschatten ze de hoeveelheid tijd, geld en menskracht die ICT-projecten kosten” aldus het Rekenkamerrapport. Mijns inziens heeft dit vooral te maken met een gebrek aan doorzettingsmacht en politieke en ambtelijke urgentie. Bevestiging voor die stelling vind ik, behalve in de aanbeveling bij het Rekenkamerrapport, in “regeren met programma`s” (DGOBR) en “Koning van het schaakbord of Jan zonder land”, de laatste van Beerenschot.
Tegelijkertijd constateert de Rekenkamer ook: “Bestuurders overschatten de mogelijkheden van ICT om de problemen aan te pakken.” ICT is een middel om een bepaald doel of effect te bereiken en te gemakkelijk wordt geconcludeerd dat ICT “HET” middel is. En nee, met het Innovatieplatform heeft de overheid de grote ambities op het terrein van digitale dienstverlening naar de maatschappij niet waar kunnen maken. Dit ondanks ook veel geslaagde initiatieven bij de afzonderlijke departementen. Maar ook hier durf ik te stellen: bij gebrek aan doorzettingsmacht en politiek en ambtelijk urgentiebesef.  Mijn reactie op uw artikel, waar het de digitalisering betreft, is dan ook vooral bedoeld om in discussie te brengen of de basiskeuze van digitalisering en de businesscase die daaraan ten grondslag ligt wel de juiste keuze is en op de juiste feiten is gebaseerd. En vervolgens: als we de keuze dan maken om te digitaliseren: aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan om een digitaliseringproces ook tot een succes te maken.  
Riens Meijer
Auteur
Geachte heer Koers, Uw opmerking dat digitalisering geen panacee is tegen de kwalen van de overheid is volstrekt juist! Het is natuurlijk niet zo dat de mensen die samen de overheid vormen allemaal incompetent zijn. Het gaat meestal om best slimme, fatsoenlijke en aardige mensen. Hoe kan de uitkomst van hun werk dan toch zo onbevredigend zijn? Het antwoord hierop is dat er in de organisatie van het totaal van de overheid ( los van de politieke machtsfactor) enkele fundamentele weeffouten zijn ontstaan. Die weeffouten maken dat het niet goed <em>kan</em><strong> </strong>gaan. Wat zijn nu die organisatorische weeffouten van de overheid?  De overheidsorganisatie voldoet niet meer aan een aantal fundamentele voorwaarden. Ze snijdt affiniteiten door, lijdt aan "overbeheesing"en zet ondeskundigen in.
Voor een genunaceerde toelichting zie
Hoofdstuk 4  Management van de overheid in "Kansen na de crisis" . Voor de geïnteresseerde lezer heb ik een gratis online versie beschikbaar.
( riens.meijer@wxs.nl)