De nieuwe generatie medewerkers

De laatste jaren zien we een enorme toename in het gebruik van ”Social Media” applicaties zoals YouTube, Twitter, Facebook etc. Hebben deze applicaties invloed op de ontwikkeling van (aankomende) werknemers en als dat het geval is; welke? Welke invloed heeft deze nieuwe generatie medewerkers op de organisatie waarin zij terecht komen?

Explosieve groei: Facebook: 200 miljoen gebruikers in april 2009, 350 miljoen gebruikers in december 2009. LinkedIn: 31,5 miljoen gebruikers eind 2008, 53,6 miljoen gebruikers eind 2009. Twitter: 80 miljoen berichten in januari 2009, 1,2 miljard berichten in januari 2010. (Er bestaan alleen schattingen van het aantal Twitter-gebruikers, daarom gebruik ik het aantal berichten om de groei aan te tonen).

De explosieve groei van het gebruik van deze applicaties is een reden om als organisatie na te gaan denken over de vraag “Wat betekent dit voor onze organisatie?”. Steeds meer organisaties zien in dat deze ontwikkeling invloed heeft op de beoogde doelgroep, ze kiezen ervoor om de sociale media applicaties te gebruiken in de marketingcampagne.

Maar heeft deze verandering ook invloed op de toekomstige werknemers?

In mijn ogen zeker! De explosieve groei toont aan dat deze invloed zelfs dichterbij kan zijn dan veel mensen denken. Niet alleen de toekomstige generatie werknemers gebruiken veel sociale media, ook veel huidige werknemers volgen de ontwikkelingen met bovengemiddelde interesse en maken in toenemende mate gebruik van deze applicaties. Alle genoemde applicaties hebben een gemeenschappelijk aspect; de gebruiker zet gegevens online zoals foto’s en het CV of stuurt in een bericht wat hem/haar op dat moment bezig houdt (status updates). Andere gebruikers hebben de mogelijkheid om dit te lezen en hier eventueel iets mee te doen (antwoorden, doorsturen etc.). Kortom: de gebruiker wordt gehoord!

Omdat de nieuwe generatie werknemers gewend is om gehoord te worden, kunnen ze steeds moeilijker opdrachten uitvoeren. Opleidingen zijn steeds vaker ingericht op zelfstudie en/of “on-demand” lessen. Tevens speelt het gebruik van internet een rol, internet beschikt over ontzettend veel informatie, als je het nodig hebt ga je het halen, maar de informatie komt niet meer naar je toe. Organisaties zullen in toenemende mate moeten zorgen dat werknemers worden gehoord, daar ligt de kracht van de werknemers. Door de werknemers uit te dagen met vernieuwende ideeën te komen en ze in verschillende stadia te betrekken bij het nemen van beslissingen, creëert de organisatie een omgeving waarin werknemers gehoord worden. Dit zal een belangrijke invloed hebben op de tevredenheid over de werkgever en de betrokkenheid bij de organisatie.

De rol van managers zal in de toekomst veranderen. De nadruk zal steeds minder komen te liggen op “opdrachten geven” en steeds meer op “begeleider van het creatieve proces” (het proces waarin de ideeën van werknemers worden gebruikt om nieuwe antwoorden te genereren op nieuwe situaties). De diversiteit van de deelnemers aan brainstormsessies zal bijdragen aan het creëren van draagvlak voor genomen beslissingen en zal het gevoel van “gehoord worden” onderstrepen.

Heeft u wat toe te voegen aan deze entry? Laat dan een reactie achter onderaan deze pagina.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Riens Meijer
Pro-lid
Sebastiaan, Door deze website hebben we nader kennis gemaakt. Je manier van denken, doen en handelen sluiten naadloos aan op de noodzakelijke aanpak die het mogelijk maakt in het huidige Kennis en Innovatietijdperk van de vele kansen gebruik te gaan maken.
Hardstikke goed!
Riens meijer