De leiders van ondernemingen moeten hun beleid volledig afstemmen op de digitale ontwikkelingen en daarbij zich realiseren dat we nog maar aan het begin staan van deze digitale ontwikkeling.
Traditionele multinationals zullen het in de toekomst afleggen tegen e-commerce. Bestellingen via e-commerce van goederen, diensten reparaties, reserveonderdelen en onderhoud zullen een andere organisatie noodzakelijk maken. Door e-commerce is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijfsleven verkoop en aankoop gescheiden. De verkoop is voltooid als de order is ontvangen en er is betaald. De aankoop is voltooid als de gekochte waar is geleverd, en eigenlijk pas als aan de behoefte van de koper is voldaan. Terwijl e-commerce om centralisatie vraagt, moet de levering volledig gedecentraliseerd worden. Die moet uiteindelijk locaal zijn, gedetailleerd en accuraat. Maar e-commerce scheidt ook de fabricage en de verkoop. Wat tot nu toe productie heette, wordt een soort levering. Er bestaat geen enkele reden waarom een e-commerce initiatief zich zou moeten beperken tot de marketing en verkoop van producten van één fabrikant. De grote kracht van e-commerce ligt juist in het aanbieden van een reeks van producten, ongeacht wie de fabrikant is.
Wat is er door digitalisering zoal mogelijk?
- Door het vermogen om systemen universeel te koppelen, op een manier die nog nooit eerder is vertoond, is de informatiestroom losgemaakt van de fysieke– goederenstroom. Hierdoor kan elk van de stromen zijn eigen economische wetten volgen;
- In een digitale economie zullen de consumenten steeds meer zelf hun benodigde informatie halen, zelf initiatief willen nemen tot eventueel nader contact en zelf steeds meer bepalen onder welke voorwaarden dat nader contact zal plaatsvinden;
- Digitale communicatie vult de kloof, in de informatievoorziening, die de massa media hebben gecreëerd. Als persoon wil men minder massa informatie en meer persoonlijke informatie op het moment dat je zelf kan uitkiezen, ontvangen (Communications on demand). De multifunctionele consument wil, vanwege de veelheid van informatie waar hij/zij elke dag mee lastig gevallen wordt, een informatie systeem waarmee keuzes uit bepaalde publicaties en programma`s gemaakt kunnen worden en alles wat hij/zij wil weten redigeert op basis van gegevens over zijn/haar levensstijl, smaak, liefhebberijen en persoonlijke informatie & kenniswensen etc.;
- Door de combinatie met de juiste kennis en kunde ontstaat de mogelijkheid de beschikking te krijgen en op een professionele en slagvaardige wijze in te spelen op relevante trends welke voor het opstellen van het bedrijfsplan essentiële randvoorwaarden zijn.
Het nieuwe gedrag van mensen noodzaakt bijvoorbeeld communicatie specialisten anders te gaan denken, anders te gaan meten, op een andere wijze tot indeling in groepen te komen, anders te gaan communiceren en reclame uitingen niet meer op basis van bereik maar op effectiviteit af te rekenen. Veronderstellingen, vaagheden of gemiddelden( kenmerkend voor de massa marketing en communicatie) zijn niet langer te accepteren ondanks dat helaas nog steeds tegen beter weten in gebeurt. Het komt nu op het individu aan.
Het werk van een CEO zal steeds meer gaan lijken op de meest ingewikkelde job die er is, namelijk het opvoeren van een opera. Je hebt te maken met sterren die je feitelijk geen bevelen kunt geven. Je hebt te maken met de rest van de cast en met het orkest. Met de mensen die achter de schermen werken en met publiek. Al die groepen zijn totaal verschillend, maar de dirigent heeft één partituur en die is voor iedereen dezelfde. Deze nieuwe stijl van leiding geven is essentieel voor iedereen die wil begrijpen wat er op ons afkomt.
Meer hierover lees je in de recensie in De Telegraaf CEO-job gaat steeds meer lijken op opera-uitvoering.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro