Auto's met vierkante wielen

In deze bijdrage ga ik een vergelijking opbouwen, die op het eerste gezicht nogal kunstmatig en overdreven lijkt. Bij nader inzien zal echter blijken dat ik ‘een punt heb’ met mijn redenering.

Neem de volgende situatie in gedachten:
U bent toe aan een nieuwe auto. Om u te oriënteren gaat u naar verschillende garagebedrijven. De verkopers zijn jong, dynamisch en aangenaam. U kiest een bedrijf uit waarmee u zaken wilt gaan doen. Zij vragen welke eisen u stelt aan uw vervoermiddel. U vertelt honderduit wat u zou willen kunnen met uw nieuwe auto. Zo wilt u niet alleen van A naar B reizen, maar u wilt comfortábel van A naar B reizen. Uw verkoper knikt begrijpend en wakkert uw enthousiasme nog een beetje aan. De concurrentie is tenslotte moordend in de autobranche. Hij belooft u dat hij een auto heeft die aan al uw eisen voldoet. Ja, sterker nog, hij heeft een auto die meer dan aan uw eisen/wensen/dromen tegemoetkomt. Al snel komt het tot een koopovereenkomst. Iedereen blij.

De grote dag van de levering van uw auto is aangebroken. U gaat met uw ‘oude schicht’ welgemoed op weg naar uw garagebedrijf. Daar zullen u de sleutels van uw spiksplinternieuwe bolide overhandigd worden. De frisse verkoper staat u te woord.
Hij vertelt dat een aantal opties, dat u bij uw auto had besteld, niet meer leverbaar bleken te zijn. Het garagebedrijf moest tot een aantal modificaties overgaan om u toch een model met vergelijkbare specificaties te kunnen leveren. Als voorbeeld noemt de verkoper “RONDE WIELEN”(?!). Helaas zijn er vierkante wielen op uw wagen gemonteerd, zodat het niet meer zo comfortabel rijden is. Gelukkig hebben ze dat probleem opgelost door het hele veersysteem te veranderen.
Bovendien moet u niet raar opkijken als uw op een willekeurige ochtend uw autootje wilt starten en; “HIJ DOET NIKS(!?)”. Daar moet u op dit moment even genoegen mee nemen, want de garage heeft nog geen oplossing voor dit probleem gevonden.
Tenslotte is er nog een aantal storingen te noemen, die zich op onregelmatige tijden en in niet nader te bepalen omstandigheden voor kunnen doen. Die zullen ze oplossen als ze inderdaad de kop opsteken.

Vraag: Gaat u akkoord met levering van een dergelijk vervoermiddel? Ik denk het niet!! U zult alles doen om onder de koop uit te komen. U zult uw garagehouder in minder prettige bewoordingen laten weten dat ‘dit niet bepaald de bedoeling is van de overeenkomst die u met hem gesloten hebt’. Kortom: met zo’n apparaat gaat u de weg niet op!

Gelukkig is het niet zo droevig gesteld in de auto-industrie. Integendeel; het bovenstaande verhaal is uiteraard ontsproten aan de fantasie. De auto-industrie levert tegenwoordig buitengewoon betrouwbare producten af, waar je jarenlang storingsvrij plezier van kan hebben. Om zover te komen is deze industrie zich al meer dan honderd jaar permanent aan het verbeteren. Ze zal wel moeten, want de concurrentie ligt op de loer!.

Conclusie is dus dat voor de auto-industrie het hierboven vertelde verhaal (gelukkig) erg fantasierijk is. Kijken we echter naar de automatiseringsindustrie (ict) dan blijkt het verhaal helemaal niet zo fantasierijk te zijn, maar bittere realiteit! In de ict worden we voortdurend geconfronteerd met door de klant niet-geautoriseerde modificaties, met onverklaarbare storingen tot gevolg, die op allerlei onnavolgbare manieren met kunst- en vliegwerk, min of meer worden opgelost. Het is me een gestumper en gestuntel op de elektronische snelweg.
En: Het excuus dat de auto-industrie al meer dan honderd jaar bestaat en de automatiseringsindustrie nog maar dertig jaar, gaat niet op! In de automatiseringsindustrie wordt gezegd dat er ‘iedere drie ouderwetse kalendermaanden een automatiseringsjaar voorbij is’. Dus is het een schande dat in de ict het na honderdtwintig jaar stuntelen en stumperen niet verder is dan dat het nu is. Zeker voor wat betreft de kwaliteit. Met de “hardware” gaat het misschien de goede kant op, maar met de “software” is het nog steeds droevig gesteld! Het is een wonder dat we het allemaal maar accepteren.

Engbert Visscher

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Ted
Bijzonder originele vergelijking tussen de ICT en automobiel industrie! Heel erg leuk, had ik zelf nooit aan kunnen denken. Ook nog nooit eerder ergens gehoord.
Heeft u wellicht ook nog wat constructieve ideeen hoe dit probleem opgelost zou kunnen worden?
Nee? Terug in je hok en 1000 strafregels schrijven: "plagiaat is ook in columns niet netjes."
Rinus de Knikker
Ik vind het wel een leuke vergelijking en de metafoor van de ict oplossing (niet het probleem aanpakken maar de gevolgen ervan) wel herkenbaar.
Overigens ben ik van mening dat je geen dokter hoeft te zijn om je ziek te mogen voelen, dus Engbert: uit gerust je ongenoegen!
Rinus de Knikker
Mateen Siddiqui
"In de ict worden we voortdurend geconfronteerd met door de klant niet-geautoriseerde modificaties, met onverklaarbare storingen tot gevolg, die op allerlei onnavolgbare manieren met kunst- en vliegwerk, min of meer worden opgelost. Het is me een gestumper en gestuntel op de elektronische snelweg."

Bovenstaand citaat kan ik onderschrijven. ICT bedrijven werken vaak zonder veel kennis van de omgeving waar ze in werken aan hun 'projecten'. Dat doen ze binnen hun eigen kaders en kennis van zaken. En vaak ook binnen hun vaste programma's en leveranciers.

Er wordt in verkoop trajecten vaak de indruk gewekt dat alles, of in ieder geval veel mogelijk is. In de praktijk leveren ze alleen producten uit hun eigen doos en zijn ze helemaal niet flexibel in hun aanbod.

Geprogrammeerd wordt er zelden. Bestaande programma's worden geconfigureerd en op maat gemaakt, wat op zich geen bijzondere kwaliteiten vraagt.

De afnemer die vertrouwt op goede resultaten moet maar afwachten waar men mee komt aanzetten, en zit vervolgens voor jaren vast aan de gevolgen die het product voor de organisatie heeft.

Misschien is het een goed idee om de 'pitch' die in de reclamewereld gebruikelijk is te introduceren. Daarbij worden diverse leveranciers tegelijkertijd uitgenodigd om hun oplossingen voor een geschetste benodigde functionaliteit te presenteren. Daarbij kan de opdrachtgever uit een aantal mogelijkheden kiezen voordat er een opdracht verstrekt wordt. Vooraf een kijkje nemen in de keuken van de leverancier wat betreft zijn mogelijkheid tot het bieden van oplossingen, op de deadline werken en het 'werkbaar' maken van hun programmatuur, ook voor personeel dat weinig weet van informatisering kan verhelderend en ontnuchterend zijn.

Misschien een methode om de heren ontwikkelaars wat scherper te krijgen.