Appreciative inquiry: Gewaardeerde vernieuwing?!

Veranderen doen veel organisaties door een onafhankelijk onderzoek te laten verrichten naar het probleem en de oplossing over te laten aan een interim-manager aan te stellen. Een groot aantal organisatievraagstukken is hiermee gebaat, maar er zijn natuurlijk andere methoden. Momenteel staat sterk in de aandacht het waarderend vernieuwen. Wat kan deze participatieve methode voor u betekenen?

Waarderend vernieuwen
Deze benadering is gebaseerd op de veronderstelling dat organisaties veranderen op de manier waarop ze onderzoeken. Als een organisatie onderzoek doet naar problemen dan oogst het negatieve interventies, terwijl als een organisatie onderzoek doet naar waar het goed in is het positieve innovatie oogst. Kortom, de manier waarop je onderzoek organiseert, bepaalt wat voor soort ideeën en innovatie wordt gerealiseerd.

De methode van waarderend onderzoeken en vernieuwen berust volgens geestelijk vader Cooperrider op de volgende karakteristieken: waarderend, toepasbaar, prikkelend en samenwerken. In de methode is een cyclus met vier fasen: (a)Ontdek: welke processen en producten/diensten doen het goed? (b) Droom: welke processen en producten/diensten zullen het goed doen in de toekomst? (c) Ontwerp: plan en prioriteer processen die goed gaan werken!(d) Bestemming: implementeer het gekozen ontwerp.

Positieve energie mobiliseren

De kracht van de methode is om de trots van mensen te mobiliseren en gezamenlijk te dromen. Dit motiveert zo blijkt tot deelname in vernieuwen. Volgens de Harvard Business School is de methode geboren bij advisering van een ziekenhuis in 1985 dat consistent tot de top van de Amerikaanse ziekenhuizen werd gerekend. Een onderzoek naar problemen was nauwelijks relevant en toen het team vroeg naar de positieve aspecten van hun werk kwam er veel energie los. Men kreeg het gevoel dat door te organiseren dat over de positieve aspecten kon worden gesproken, de kern van de aanwezige capaciteiten werd aangesproken. Deze unieke "core competencies" zijn een erkend goed startpunt voor strategische vernieuwing.

Voorbeelden van toepassing

In de laatste "management en consulting" (nr. 6, 2009) wordt het genoemd als middel om burgers te betrekken bij het lokaal bestuur. De kracht van de methode is dat samen met burgers een ontdekkingstocht wordt gestart waarin nieuwe projecten en diensten worden verkend, burgers ruimte wordt gelaten om een ontwerp te maken en bij de realisatie actief te zijn.

Wat kan het voor u betekenen?

Als een organisatie meer wil doen met de sterkten en kansen, dan is waarderend vernieuwen een mogelijke aanpak en opent dit vele mogelijkheden naar innovatief organiseren met medewerkers of burgers en andere stakeholders. Als een organisatie echter een dringend probleem heeft en de benodigde competenties behoren tot de zwaktes van de organisatie, dan lijkt het raadzaam een andere aanpak te nemen.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro