Alles heeft tijd nodig. Ook het ontwikkelen van Eigenheid in crisistijd?

Het volgende artikel begon zo,

“De crisis. Heeft u al een plan B?”
Door: Johanna Kroon, 2 maart 2009

Volgens premier Balkenende staat Nederland voor ‘een zware beproeving.‘ Maar gelukkig biedt iedere beproeving ook nieuwe mogelijkheden. Deskundigen als Herman Wijffels en Arnold Heertje hebben al gewezen op de kansen die nu voor het grijpen liggen om over te schakelen op een economisch model dat humaner, socialer en duurzamer is. Ook voor bedrijven schept de crisis nieuwe kansen. Heeft u al een Plan B?

Als ik kijk naar bovenstaande dat lijkt het me best moeilijk voor mensen en organisaties daarmee om te gaan. Je schakelt niet zomaar even om want je hebt te maken met relaties (medewerkers, klanten, collega’s, familie, gezin, enz.) Het roer omgooien, ook al heb je er de financiële armslag voor, heeft tijd nodig. Voornoemde omdat het ingebakken zit, je het al jaren zo doet en het nu ineens anders zou moeten.
Go with te Flow, als je voldoende armslag hebt, en de moeilijke tijden kan overleven om daarna weer verder te kunnen. Dit kan echter anders, zoals hierna zal blijken.

Zwemmen tegen de stroom in is alleen voor degene die het goede gevoel, de passie, kracht, durf, inzet en visie hebben. Maar als je nu niet die visie hebt (Plan B)maar hem wel wilt krijgen wat is dan de remedie?
Welnu om dat te weten te komen moet je eerst weten waar je staat, hoe dat komt dat je daar aanbelandt bent en wat je wensen van daaruit zouden kunnen zijn voor de toekomst. Dit gaat allereerst op het individueel niveau en van daaruit en daarna pas op het collectieve niveau. Dit samengevat betekent dit dat het om ‘Eigenheid’ gaat.

Als alle Eigenheden zich kunnen vinden met elkaar dan valt er samen te werken iets op te bouwen en zodoende iets te bereiken. Dit geldt dus ook voor, en bij, het voornoemde “plan B”.
Een plan B is een missie, visie en/of wat dan ook, hetgeen inhoudt dat zogenaamd “alle neuzen” dezelfde kant op moeten wijzen, ofwel individuen met hun ‘Eigenheid’, dezelfde insteek en meningen zouden moeten delen.

Veelal wordt er geroepen dat de crisis de tijd is om aandacht te besteden aan het personeel. Waarom dan bij een (nodig) plan B niet uw personeel laten coachen (bvb online via e-mail op Eigenheid) . Hieruit volgt dat deze medewerkers, al dan niet, thuis (willen) horen in de nieuwe missie, visie enz.

Ook bij “Outflow” (het uitvliegen ofwel in-, uit- of doorstroom) zijn een aantal zaken mogelijk, iemand stroomt in de organisatie door, gaat voor zichzelf beginnen, moet begeleid bij het vinden van een nieuwe werkkring en kan zelfs gecoached worden op eigenheid om deze nieuwe weg (visie, missie) in te slaan. Dit kan voor een organisatie bvb ook door begeleiding van een Mobility platform waar ondergetekende deel van uitmaakt. Dus ook in een crisistijd zijn er mogelijkheden om plausibel en versneld een nieuwe koers te varen door Out of the Box te denken en handelen, ondersteund door Coaching op Eigenheid.

Dit geheel heet: “Human Capital & Talent Development”.