Afslaand verkeer kost bedrijfsleven 750 miljoen per jaar

Een ingezonden persbericht dd. 16 september van het Lovenstein Instituut dat we bij wijze van uitzondering integraal overnemen. De Nederlandse vestiging van het Lovenstein Institute maakt morgen, na twee jaar onderzoek, haar conclusies over vertraging als gevolg van afslaand verkeer bekend. Op basis van een uitgebreid praktijkonderzoek becijfert ze in haar rapport dat wachtend verkeer, omdat een personenauto of vrachtwagen linksaf wil slaan en eerst de tegenliggers voorbij moet laten haan, voor de Nederlandse economie een schadepost van 750 miljoen euro per jaar betekent. De positie van Nederland als vervoerland komt hierdoor nog meer in het geding. Het rapport wordt aan minister Eurlings overhandigd.

Vreemd genoeg bestaat er veel aandacht voor files op de autosnelwegen, zo stelt het onderzoeksinstituut, maar nauwelijks voor andere vormen van hinder en vertraging. De economische schade als gevolg van files bedraagt circa 470 miljoen per jaar.  Maar in de file staan valt in het niet bij de totale tijd die dagelijks wordt verloren met stilstaan op de doorgaande weg, achter een auto die linksaf moet. Politiek en pers zijn louter gericht op de autosnelwegen, maar van het dagelijks verkeer maakt percentueel ongeveer een derde daarvan gebruik. De meeste verkeerbewegingen vinden plaats op provinciale en binnenwegen.

Het wachten op een voorligger die linksaf moet, varieert in Nederland van vijftien seconden tot wel zeven minuten, zo heeft het Lovenstein Institute berekend. Het gemiddelde ligt rond de vijftig seconden. In Nederland rijden ongeveer 8½ miljoen auto’s. Hiervan zijn er een miljoen bedrijfsauto’s en ruim een half miljoen lease personenauto’s. Het deel van de beroepsbevolking dat geen lease auto heeft, maar een eigen auto rijdt, bedraagt circa 3½ miljoen. Dat houdt in dat dagelijks vijf miljoen auto’s zakelijke ritten maken. Als elk van deze auto’s slechts een maal moet wachten vanwege afslaand verkeer, dan worden dagelijks zeventigduizend arbeidsuren verspild. Dit betekent op jaarbasis een kostenpost van circa 750 miljoen euro, zo luidt de conclusie in het rapport.

Het Lovenstein Institute heeft haar onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de Vereniging Zakelijk Verkeer Nederland. Haar voorzitter, de heer Wagenmaker, noemt de uitkomst schokkend: ‘De minister kan beter zijn aandacht verleggen naar het werkelijke probleem. De files op de A4 en A50 zijn peanuts vergeleken hierbij.’ Hij wijst erop dat de overheid miljarden investeert in verbreding van autosnelwegen, maar dat er meer economische winst te behalen is als maatregelen tegen afslaand verkeer worden genomen.

Het Lovenstein Institute doet in haar rapport enkele aanbevelingen om linksaf slaan te beperken en vlotte doorstroming te bevorderen, zoals een absoluut verbod op linksaf slaan, het afsluiten van zijwegen en het introduceren van tijdvakken waarbinnen wel afgeslagen mag worden.

Einde persbericht.

(Het Lovenstein Institute is gekend om haar gedegen onderzoek. Op 9 juli 2001 publiceerde zij The Presidential IQ Report. Dit rapport, over de intelligentie van de toen nieuw aangetreden president van de VS, George Bush Jr., haalde wereldwijd de pers.

The Lovenstein Institute of Scranton Pennsylvania is a think tank employing high caliber historians, psychiatrists, sociologists, scientists in human behavior, and psychologists. Among their ranks are Dr. Werner R. Lovenstein, world-renowned sociologist, and Professor Patricia F. Dilliams, a world-respected psychiatrist. Since 1973, the Lovenstein Institute has published its research to the education community on various topics including the famous Presidential IQ Report among others. Reports are distributed to subscribing member universities and organizations within the education community.)

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

MJR
Lovenstein is a
hoax:

http://www.snopes.com/inboxer/hoaxes/presiq.htm
Chantelle de de Ruijter
Lid sinds 2019
Nog meer schadeposten als gevolg van "verspilde" arbeidsuren;
naar het toilet gaan;
uit de droppot snoepen;
de droppot weer vullen;
roken;
het weekend doorspreken;
naar de printer lopen;
niet opgenomen telefoontjes;
flirten;
conflicten;
etc.