17 oktober 2015: Deel 5. Aanbeveling 15 tot en met 18 (de laatste).

17 oktober 2015: Deel 5. Aanbeveling 15 tot en met 18 (de laatste).

15. Wees transparant en informeer, informeer, informeer (John Kotter)
Er zijn veel gevallen bekend, waarbij betrokkenen niet tijdig of niet volledig zijn geïnformeerd, met soms onthutsende gevolgen. Denk maar eens aan de situatie in Japan, waarbij mensen niet op de hoogte zijn gebracht van de koers van een radioactieve wolk met een besmetting tot gevolg.

We staan soms onvoldoende stil bij het feit dat het voortdurend en volledig informeren van groot belang is. Ik herinner me een geval van een organisatie die grote financiële problemen had. Door de medewerk(st)ers niet tijdig te informeren, moesten die het nieuws uit de krant vernemen. Uiterst onprofessioneel, maar weer een mooie case in het kader van de zorgplicht of een rechtszaak met als label Bestuursaansprakelijkheid. Naast een mogelijke claim ben je dan in één klap ook je reputatie kwijt.

16. Zorg voor een goede planning en hou je daar aan. Open deur? Nee, het gaat nog te veel fout. Een goede planning geeft je rust. Wellicht is het een Idee om de zeven eigenschappen van effectief leiderschap - wijsheden en inzichten van Stephen R. Covey - erbij te pakken (ook verkrijgbaar in een handig miniboekje). Mijn collega Frans Beekman had overigens een mooie ezelsbrug. Hij labelde en beoordeelde de prioriteit van zijn activiteiten door zich af te vragen: “Moet ik dit nu doen?” (Hoort het bij mij thuis, doe ik het zelf, kan ik het delegeren, moet het NU?) Wat ook helpt is de 3D methode: Do, Delegate of Dump.

17. Wees op tijd
Een hoofdcommissaris van politie zag op zijn eerste vergadering in zijn nieuwe standplaats dat er bijna niemand op tijd aanwezig was en sprak zijn mensen daar op aan. Het werkt verstorend en je gaat slordig om met de tijd van iemand anders. Ik ben het daar erg mee eens, ook al omdat ik in een periode van drie jaar bij meer dan 25 geplande afspraken met een professional heb moeten constateren, dat betrokkene slechts 1 maal op tijd was. Eigenlijk te gek voor woorden en amateurisme ten top.

18. Afspraak is afspraak, deadline is deadline. Ook over agenda afspraken
Dit lijkt een beetje op ‘management by exception’, maar is wezenlijk wat anders. Bij Sodexo heeft men het over: ”Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”. Die houden we er in, zei ik altijd. Je moet op mensen kunnen bouwen en vertrouwen. Als je wat afspreekt moet je je aan de afspraak houden. Natuurlijk kan het gebeuren dat er iets gebeurt waardoor je een afspraak niet kunt nakomen of een deadline niet kunt halen. Wat hierbij van groot belang is, dat je zelf actie neemt en de betrokken mensen direct informeert.
Over agenda afspraken het volgende. Als je een afspraak moet schrappen, maak dan direct een nieuwe. De reden dat ik hier waarde aan hecht is niet alleen het fatsoenlijk met elkaar omgaan - in combinatie met het feit dat het handig is om het zo te doen - maar dat het van grote invloed kan zijn op je relatie met anderen. Dat is eigenlijk het belangrijkste.

Een voorbeeld: Ondergetekende had een afspraak met een relatie, maar werd op de dag van de afspraak afgebeld, omdat hij naar een opdrachtgever moest waar problemen waren. Daar heb ik uiteraard alle begrip voor. Mijn contactpersoon gaf aan dat hij een nieuwe afspraak zou (laten) maken, maar deed dit niet. Ik ga niet uit van onwil en wijt het aan de waan van de dag, maar heb er gewoon een vervelend gevoel aan over gehouden. Het is niet attent en in mijn perceptie word ik niet serieus genomen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dus als je onverhoopt een afspraak “moet” verzetten pak dan direct je agenda erbij en maak à la minute een nieuwe afspraak.

Meer weten? Zie het bladerboekje s.v.p.:

http://www.aaa-tfm.nl/AuthentiekeLeidersEchteLeiders.pdf

Bestellen (alleen als e-boek:

https://www.managementboek.nl/boek/9789081925907/authentieke-leiders-echte-leiders-e-book-koos-groenewoud

Authentieke leiders hebben bepaalde kwaliteiten en eigenschappen gemeen.
In deze bundel staan een aantal belangrijke inzichten en ervaringen over dit nieuwe leiderschap bij elkaar in een overzichtelijke samenvatting. Gemeenschappelijk hierin is de menselijke factor.

Naast ambitie, kennis en kwaliteiten lijken de persoonlijke kwaliteiten van een leider immers een steeds grotere rol te gaan spelen in deze wereld van verandering...

En… met deze bundel ben je ook snel op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van Leiderschap!

I am more than happy to be a part of this worthwhile effort. The thoughtful guidelines will not only help leaders become better - they will help the leaders key stakeholders have better lives!

Marshall Goldsmith

Het lezen van dit boek is een beloning voor de interesse in het moeilijke vak van leider,
dat ook met veel plezier eigen gemaakt kan worden.

Prof.dr. Jan Chr. van Dalen

Ik kan u van harte aanbevelen om uw voordeel te doen met de vele praktische adviezen
die worden aangereikt om zo nog beter te worden in uw rol als leider.

Jos Burgers

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro