Op 30/09/05 werd hier door Willem Mastenbroek de 1e entry geplaatst. Vandaag is het tijd voor de 1.000e!!! Een bijdrage van Riens Meyer.
Politici denken dat als ze hun zaakjes maar beter uitleggen, de burger het op den duur wel zal begrijpen.Of dat de burger slechts tijdelijk ontstemd is, maar op den duur wel weer positiever wordt. Het tegendeel is echter waar!
Er is een steeds uitdijende kloof tussen burgers en overheid/politiek ontstaan.
De diepere oorzaak van die kloof ligt in het gegeven dat de burger wel is geëvolueerd, maar vaak nog steeds wordt behandeld als de kiezer uit de verzuilde samenleving van vóór de Tweede Wereldoorlog.
Het huidige electoraat is evenwel totaal anders dan het electoraat van 50 jaar geleden. De moderne kiezer:
• Is beduidend hoger opgeleid en heeft veel meer informatiebronnen tot zijn beschikking;
• Heeft geen automatisch en blind vertrouwen in de leider van een politieke partij;
• Is meerdimensionaal in zijn overtuigingen en voorkeuren. Hij leest bijvoorbeeld De Telegraaf, is lid van de KRO en stemt SP;
• Is veel minder voorspelbaar in zijn opvattingen over belangrijke politieke kwesties. Een willekeurige kiezer kan op het ene onderwerp een standpunt innemen dat overeenkomt met van de SP en op het andere onderwerp met dat van de VVD.
Hoewel de politieke machthebbers langzamerhand beseffen dat de kloof tussen burger en politiek groter is geworden, ontkennen ze het structurele aspect eraan.
Het gevolg is dat de traditionele politieke partijen doorgaan op de ingeslagen wegen. Zij hebben zich in wezen zelf binnen hun eigen structuur, cultuur en achterhaalde wijze van denken, doen en handelen gegijzeld. Dat is intriest omdat daardoor de meeste bestaande politieke partijen niet meer instaat zullen blijken te zijn de noodzakelijke veranderingen en vernieuwingen door te voeren. Zonder die veranderingen en vernieuwingen zullen die politieke partijen de aansluiting met de kiezers definitief verliezen.
Waar gaat het in het kader van de komende verkiezingen om : Hoe de politiek, de overheid, het bedrijfsleven en de samenleving op grond van een aansprekend gemeenschappelijk perspectief weer oprecht en zinvol gaan samenwerken.
Riens Meijer,
veranderingseconoom en auteur van het Boek "Kansen na de crisis"
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro