Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Onder het mom van management doen mensen elkaar en hun teams verschrikkelijke dingen aan. Maar het heet ook management wanneer schitterende teamprestaties worden gerealiseerd en de mooiste organisaties worden gebouwd. Ook in de genoemde sectoren.
Eens met de oproep. Maar antwoord met je voeten, managers. Trots, maar niet onaantastbaar. Aanwezig en aandachtig. Haal het beste in elk van je mensen naar boven. Wees duidelijk en direct en tegelijk dienstbaar en dankbaar.
http://www.mt.nl/90/66840/management/sp-is-kampioen-managementbashen.html
Tot 1911 toen management werd uitgevonden door Taylor hebben bedrijven eeuwenlang zonder managers kunnen bestaan. In de jaren 50 van de vorige eeuw is het fenomeen managers komen overwaaien naar Nederland en langzamerhand hebben de meeste grote organisaties zoveel managers dat de ene helft van de mensen de andere helft zegt wat ze moeten doen. Het is daarbij bijzonder dat er nog steeds allerlei management principes worden gebruikt en zijn geaccepteerd zonder enig betrouwbaar/wetenschappelijk ondersteunend bewijs voor hun werking. Sterker nog er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat management juist niet werkt.
Goeddraaiende (familie)bedrijven gaan vaak failliet als er door gebrek aan opvolging een manager aan het hoofd wordt gezet. In de thuiszorg draat het tegenwoordig om spreadsheets in plaats van om clienten. Dankzij de managers krijgen mensen een luier om terwijl ze niet incontinent zijn, maar omdat de professionele medewerkers het gewoonweg niet binnen 2 minuten en 15 seconden redden om iemand naar het toilet te helpen. Iedereen kent uit eigen omgeving wel meer excessen en problemen die door management worden veroorzaakt waarbij de spreadsheet het wint van verstand van zaken.
In plaats van managers moeten bedrijven weer klantgerichte leiders krijgen (visionairs die de lange termijn in het oog houden in plaats van de jaarlijkse target op onzinnigheid). Waar zijn de chefs gebeleven die vanuit kennis en praktijkervaring kunnen coordineren?
Misschien eens aardig om in deze recessie te kijken naar bedrijven die het nog steeds goed doen en bedrijven waarmee het niet goed gaat en te ontdekken dat er een relatie bestaat tussen managementdichtheid en underperformance. Het is geen onzin wat Weggemans, Mintzberg, Wijffels, de Waal enz. zeggen.