Met de komst van WhatsApp leek e-mail ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar. Homo Digitalis mailt erop los als nooit te voren. Niet alleen reclamemakers en marketeers maken er gretig gebruik van, maar ook steeds meer kenniswerkers op kantoor. Hele volksstammen zijn er aan verslaafd geraakt. We gaan voor de snelle kick, en bevredigen voortdurend onze nieuwsgierigheid, door meteen nieuwe mail te openen. Een groot deel van de werknemers krijgt daarom te maken met de flinke ontwenningsverschijnselen, als het spul een keer niet werkt. Ondertussen wordt veel energie en tijd verspeeld. Dat geldt niet alleen voor het personeel, maar des temeer voor het management. De beroemde uitspraak van Descartes is al lang niet meer van toepassing.
Tegenwoordig geldt maar één ding tijdens het werk:...
Bij ons is de mail essentieel. Mondeling/telefonisch bij spoed, altijd ter bevestiging mailen. Zonder spoed alle berichten per mail. Ga je mail verbieden dan verplaatst die communicatie zich naar de app, wat nog onhandiger is. Het aantal mails dat ik zou kunnen missen van de 30-50 die ik per dag krijg, om mijn werk uit te voeren, is vrijwel 0. Misschien de nieuwsbrieven. En niet iedere mail levert een halfuur werk. Soms is het alleen een bevestiging dat iets is geregeld of een kort antwoord op een korte vraag waarop je zit te wachten.