'Ik mail, dus ik besta!' De verspilling is gigantisch

Columns

Met de komst van WhatsApp leek e-mail ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar. Homo Digitalis mailt erop los als nooit te voren. Niet alleen reclamemakers en marketeers maken er gretig gebruik van, maar ook steeds meer kenniswerkers op kantoor. Hele volksstammen zijn er aan verslaafd geraakt. We gaan voor de snelle kick, en bevredigen voortdurend onze nieuwsgierigheid, door meteen nieuwe mail te openen. Een groot deel van de werknemers krijgt daarom te maken met de flinke ontwenningsverschijnselen, als het spul een keer niet werkt. Ondertussen wordt veel energie en tijd verspeeld. Dat geldt niet alleen voor het personeel, maar des temeer voor het management. De beroemde uitspraak van Descartes is al lang niet meer van toepassing.

Tegenwoordig geldt maar één ding tijdens het werk:...

Wouter van der Molen
Lid sinds 2019
Volgens mij ligt de achtergebleven productiviteitsgroei ook enorm aan het loonmatigingsbeleid. Men laat mensen met minimale loontjes concurreren tegen machines in minimaal winstgevend werk. Minimumloontjes flink omhoog betekend dat de machine t werk gaat doen en de werkende ander meer winstgevend werk kunnen gaan doen, zoals emailtjes tikken ;)
Harry
Ja dat is erg, die overdaad aan e-mails die je als manager ontvangt. En dan wordt je ook nog geacht om (bijna) alle e-mail te beantwoorden. Een bezigheid die de arbeidsproductiviteit van alle werknemers laag houdt. Nog veel erger is de e-mail die je van de collega, die naast je werkt ontvangt. Hoe kom je van de verslaving af? Leuke voorbeelden in dit artikel!
Lily Waller
Eh, niet het middel maar het gedrag is het probleem. Als je wordt afgeleid door mail tijdens concentratiewerk dan zet je notificaties ervoor uit en check nog maar 2x per dag.
Bij ons is de mail essentieel. Mondeling/telefonisch bij spoed, altijd ter bevestiging mailen. Zonder spoed alle berichten per mail. Ga je mail verbieden dan verplaatst die communicatie zich naar de app, wat nog onhandiger is. Het aantal mails dat ik zou kunnen missen van de 30-50 die ik per dag krijg, om mijn werk uit te voeren, is vrijwel 0. Misschien de nieuwsbrieven. En niet iedere mail levert een halfuur werk. Soms is het alleen een bevestiging dat iets is geregeld of een kort antwoord op een korte vraag waarop je zit te wachten.
Ton Verbeek
Auteur
De mail 'de deur uit doen' kan op verschillende manieren plaats vinden . En dat kan een flinke bijdrage leveren aan de effectiviteit van het werk. Wat te denken van van de volgende casus? Bij zijn aantreden als hoogste baas van een groot onderhoudsbedrijf, neemt deze een opmerkelijk besluit. Hij stuurt de nieuwe computer en nieuwe laptop met verpakking en al terug naar de ICT-afdeling. Voortaan verloopt al het mailverkeer via zijn secretaresse. Hooguit een kwartier per dag besteedt de directeur nog aan de mail, die zorgvuldig is geselecteerd door zijn assistente. Gevolg is dat collega's voortaan alleen voor echt relevante zaken telefonisch contact opnemen, of even binnenlopen. Binnen twee maanden neemt de hoeveelheid mail met 75% af en krijgt de productiviteit een flinke impuls!
Frans Schreurs
Herkenbaar voor deze Homo Digitalis. inspirerend

Meer over ICT & Internet