Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er zijn heel veel prachtige kleine initiatieven die als voorbeeld en inspiratiebron kunnen dienen. Maar vaak zijn de drijvende krachten achter deze initiatieven niet bedreven in PR en zijn zij zich niet bewust van de waarde van hun verhalen voor een andere dan de eigen lokale doelgroep. Organisaties (zoals bv.het NCDO) proberen deze kloof wel te overbruggen met publicaties over succesvolle projecten, maar deze bereiken een heel ander publiek dan wordt bereikt via sites als Managementsite. Dit artikel heeft mij in ieder geval geinspireerd om te proberen meer ruchtbaarheid te geven aan de mooie kleine initiatieven waar ik bij betrokken ben (geweest) en waar anderen weer door geïnspireerd kunnen raken.
Sta mij echter een theoretische observatie toe.
Is er hier werkelijk sprake van MVO of is het filantropie? In India zien wij dat er door de grote ondernemingen veel geld (maar wel een gering deel van de winst) besteed wordt aan plattelandsontwikkeling, scholen, klinieken, etc. Het gaat echter niet om MVO maar om filantropie die slechts voor een klein deeltje de reputatie van het donorbedrijf ten goede komt. Veelal worden de projecten anoniem uitgevoerd.
MVO, filantropie, schuldgevoel, religieuze motieven, het ligt vaak erg dicht tegen elkaar aan.
Als de drie P’s (People, Planet, Profit) niet redelijk in evenwicht zijn, en zeker als de P van Profit geheel in dienst staat van de P van People, is er dan wel sprake van MVO? Is deze vraag in het geval van hotel Con Corazón gerechtvaardigd? De gehele winst gaat naar het goede doel, en de doelstellingen zijn eveneens gericht op onderwijs en het creëren van arbeidsplaatsen (en het verder ontwikkelen van de werknemers). Ik begrijp dat de raison d’être van het hotel het ondersteunen van een duurzame samenleving in Nicaragua is. Dit hoofddoel wordt nagestreefd middels onderwijsprojecten voor kinderen en personeel. De winstgevendheid is een instrument om e.e.a. te kunnen financieren en geen doel op zich.
Het gaat hier om een initiatief dat ons aller respect afdwingt. Maar is het werkelijk MVO of is het toch filantropie? (als U zegt “what’s in a name, it’s the result that counts”, dan kan ik mij daar best in vinden)
Hartelijk dank voor jullie reacties. Mooi om te lezen dat het verhaal en de lessen inspireren. Hopelijk wordt dit omgezet naar 'MVO daden' binnen andere plekken!
Dieuwertje, ik nodig je van harte uit om andere initiatieven te plaatsen als column of eveneens als artikel. Nick, je werpt een interessante vraag op. Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is de 'zakelijke benadering' en focus op resultaten. Hierdoor versterken de drie P's elkaar naar mijn idee op een gezonde manier.
Je slotvraag laat ik graag beantwoorden door de grondleggers van het Hotel. Wordt vervolgd...
Beste Nick,
Hier een wat uitgebreidere reactie op de door u opgeworpen vraag.
Of Hotel con Corazón nu MVO of filantropie is valt inderdaad over te twisten. Wij - van Hotel con Corazón - denken allebei.
Het hotel is een commerciële onderneming die wordt gerund volgens de principes van MVO. Kort door de bocht, we maken gezonde winst en ondernemen met zorg voor mens en milieu. Sterker nog, je zou Hotel con Corazón ook een 'sociale onderneming' kunnen noemen. Het hotel is opgericht omdat wij geloven dat de private sector een onmisbaar ingrediënt is voor duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden.
Het initiële investeringskapitaal voor aankoop en renovatie van het pand (EUR 480.000) is geworven via fondsenwerving in Nederland. Onno & Marcel hebben een zakelijke afweging gemaakt hoe ze dit geld wilden investeren. In een hotel dat aan twee eisen moet voldoen: financieel gezond rendement en werk en inkomen voor 12 Nicaraguanen. Of, in 1x uitgeven aan een goed doel of simpelweg op de bank zetten en laten renderen.
De keus is gevallen op het lange termijn tastbaar rendement (hotelinkomsten & werkgelegenheid). Wat overigens ook een van de redenen is dat het benodigde investeringskapitaal in relatief korte termijn bij elkaar werd gesprokkeld.
Dan de winst, die gaat naar lokale onderwijsprojecten. Dat zijn inderdaad donaties en dus eigenlijk MBO (Maatschappelijk Betrokken Ondernemen). Een deel hiervan wordt besteed aan de salarissen van de onderwijstutoren, maar dat is in principe nog steeds 'geefgeld'. We filosoferen wel over mogelijkheden om ook de onderwijskant van de stichting op commerciële gronden in te richten, maar hebben daar de juiste formule nog niet voor gevonden. En omdat we geloven dat een goed opgeleide bevolking een andere cruciale factor is voor duurzame ontwikkeling, geven we dit geld inderdaad weg. Waarbij we wel weer op een zakelijke wijze monitoren wat de gefinancierde activiteiten daadwerkelijk opleveren. Maar, daarmee is het nog steeds 'filantropie'.
Hoe verhouden die twee - onderneming en goed doel - zich nu tot elkaar? Een van de redenen voor het succes van het hotel is dat we niet zomaar een hotel zijn, maar een 'hotel met een hart'. Lees de reviews op Tripadvisor en je ziet dat juist het non-profit karakter een 'unique selling point' is en belangrijk argument waarom gasten voor ons kiezen. En daarmee is het cirkeltje weer rond.
Hartelijke groet,
Petra de Boer
Bestuur & Communicatie
Hotel con Corazón
Via bovenstaande link kom je terecht bij een ander Nederlands initiatief in Nicaragua. Niet in de stad maar op het eiland Ometepe dat inmiddels tot natuurreservaat is gedoopt door de Unesco.
Mooi om die parallelen te zien in drive en doelstellingen.
Totoco richt zich op eco-tourisme, eco-farming en development projecten en is volledig opgezet met Nederlands kapitaal.
Combineer een verblijf in Granada met enkele dagen op Ometepe zou ik zeggen.
Succes!
Het niños hotel van Jolanda van den Berg lijkt meer op ons concept. Of beter gezegd wij lijken meer op hen. Wij zijn destijds nl geinspireerd door dit concept.
Onno
Oprichter Hotel con Corazon