Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Nicaragua

Cover stories · Cases

Wellicht heeft u inmiddels uw hotelkamer weer ingewisseld voor uw kantoorruimte. Ik heb de zomerperiode door Latino America gereisd en heel wat hotels, hostels en bed & breakfasts van binnen gezien. Uiteindelijk lijken veel van deze verblijven op elkaar. In Granada, het culturele hart van Nicaragua stuitte ik echter op een hotel dat het net even anders doet. Hotel con Corazón (hotel met een hart) is een bijzonder hotel met oog voor maatschappelijke ontwikkeling dat twee jaar geleden is opgericht door twee Nederlandse ondernemers met een missie. Wat mij betreft een treffend voorbeeld hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en commercie hand in hand gaan. Naar aanleiding van een gesprek met één van de oprichters (Onno Oostveen), geef ik in dit artikel een korte beschrijving van ...

Drs. Dieuwertje Crasborn
Hartelijk dank voor dit insprirerende artikel. Het is uitermate belangrijk dat de succesverhalen van maatschappelijk verantwoorde initiatieven bekend worden gemaakt, ook bij de minder maatschappelijk geörienteerde managers. Extra positief vind ik dat dit pareltje volledig en zo mooi gestructureerd met lessen ter inspriatie wordt aangeboden.
Er zijn heel veel prachtige kleine initiatieven die als voorbeeld en inspiratiebron kunnen dienen. Maar vaak zijn de drijvende krachten achter deze initiatieven niet bedreven in PR en zijn zij zich niet bewust van de waarde van hun verhalen voor een andere dan de eigen lokale doelgroep. Organisaties (zoals bv.het NCDO) proberen deze kloof wel te overbruggen met publicaties over succesvolle projecten, maar deze bereiken een heel ander publiek dan wordt bereikt via sites als Managementsite. Dit artikel heeft mij in ieder geval geinspireerd om te proberen meer ruchtbaarheid te geven aan de mooie kleine initiatieven waar ik bij betrokken ben (geweest) en waar anderen weer door geïnspireerd kunnen raken.
Nick B. Meijer
Het leidt geen twijfel dat het in initiatief, om de winst die men in het hotel maakt, te gebruiken voor onderwijs en het creëren van werkgelegenheid, boven elke kritiek verheven is.

Sta mij echter een theoretische observatie toe.

Is er hier werkelijk sprake van MVO of is het filantropie? In India zien wij dat er door de grote ondernemingen veel geld (maar wel een gering deel van de winst) besteed wordt aan plattelandsontwikkeling, scholen, klinieken, etc. Het gaat echter niet om MVO maar om filantropie die slechts voor een klein deeltje de reputatie van het donorbedrijf ten goede komt. Veelal worden de projecten anoniem uitgevoerd.
MVO, filantropie, schuldgevoel, religieuze motieven, het ligt vaak erg dicht tegen elkaar aan.

Als de drie P’s (People, Planet, Profit) niet redelijk in evenwicht zijn, en zeker als de P van Profit geheel in dienst staat van de P van People, is er dan wel sprake van MVO? Is deze vraag in het geval van hotel Con Corazón gerechtvaardigd? De gehele winst gaat naar het goede doel, en de doelstellingen zijn eveneens gericht op onderwijs en het creëren van arbeidsplaatsen (en het verder ontwikkelen van de werknemers). Ik begrijp dat de raison d’être van het hotel het ondersteunen van een duurzame samenleving in Nicaragua is. Dit hoofddoel wordt nagestreefd middels onderwijsprojecten voor kinderen en personeel. De winstgevendheid is een instrument om e.e.a. te kunnen financieren en geen doel op zich.
Het gaat hier om een initiatief dat ons aller respect afdwingt. Maar is het werkelijk MVO of is het toch filantropie? (als U zegt “what’s in a name, it’s the result that counts”, dan kan ik mij daar best in vinden)
Marijke Zomerdijk
Een prachtig initiatief wat de moeite waard is om doortevertellen.
Cris Zomerdijk
Auteur
Beste Dieuwertje, Marijke en Nick,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Mooi om te lezen dat het verhaal en de lessen inspireren. Hopelijk wordt dit omgezet naar 'MVO daden' binnen andere plekken!

Dieuwertje, ik nodig je van harte uit om andere initiatieven te plaatsen als column of eveneens als artikel. Nick, je werpt een interessante vraag op. Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is de 'zakelijke benadering' en focus op resultaten. Hierdoor versterken de drie P's elkaar naar mijn idee op een gezonde manier.

Je slotvraag laat ik graag beantwoorden door de grondleggers van het Hotel. Wordt vervolgd...
Petra de Boer, Hotel con Corazón
Hallo Dieuwertje, Nick & Marijke, dank voor jullie inspirerende reacties.

Beste Nick,

Hier een wat uitgebreidere reactie op de door u opgeworpen vraag.
Of Hotel con Corazón nu MVO of filantropie is valt inderdaad over te twisten. Wij - van Hotel con Corazón - denken allebei.

Het hotel is een commerciële onderneming die wordt gerund volgens de principes van MVO. Kort door de bocht, we maken gezonde winst en ondernemen met zorg voor mens en milieu. Sterker nog, je zou Hotel con Corazón ook een 'sociale onderneming' kunnen noemen. Het hotel is opgericht omdat wij geloven dat de private sector een onmisbaar ingrediënt is voor duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden.

Het initiële investeringskapitaal voor aankoop en renovatie van het pand (EUR 480.000) is geworven via fondsenwerving in Nederland. Onno & Marcel hebben een zakelijke afweging gemaakt hoe ze dit geld wilden investeren. In een hotel dat aan twee eisen moet voldoen: financieel gezond rendement en werk en inkomen voor 12 Nicaraguanen. Of, in 1x uitgeven aan een goed doel of simpelweg op de bank zetten en laten renderen.
De keus is gevallen op het lange termijn tastbaar rendement (hotelinkomsten & werkgelegenheid). Wat overigens ook een van de redenen is dat het benodigde investeringskapitaal in relatief korte termijn bij elkaar werd gesprokkeld.

Dan de winst, die gaat naar lokale onderwijsprojecten. Dat zijn inderdaad donaties en dus eigenlijk MBO (Maatschappelijk Betrokken Ondernemen). Een deel hiervan wordt besteed aan de salarissen van de onderwijstutoren, maar dat is in principe nog steeds 'geefgeld'. We filosoferen wel over mogelijkheden om ook de onderwijskant van de stichting op commerciële gronden in te richten, maar hebben daar de juiste formule nog niet voor gevonden. En omdat we geloven dat een goed opgeleide bevolking een andere cruciale factor is voor duurzame ontwikkeling, geven we dit geld inderdaad weg. Waarbij we wel weer op een zakelijke wijze monitoren wat de gefinancierde activiteiten daadwerkelijk opleveren. Maar, daarmee is het nog steeds 'filantropie'.

Hoe verhouden die twee - onderneming en goed doel - zich nu tot elkaar? Een van de redenen voor het succes van het hotel is dat we niet zomaar een hotel zijn, maar een 'hotel met een hart'. Lees de reviews op Tripadvisor en je ziet dat juist het non-profit karakter een 'unique selling point' is en belangrijk argument waarom gasten voor ons kiezen. En daarmee is het cirkeltje weer rond.

Hartelijke groet,
Petra de Boer
Bestuur & Communicatie
Hotel con Corazón
Paul Spanjaard
http://totoco.com.ni/

Via bovenstaande link kom je terecht bij een ander Nederlands initiatief in Nicaragua. Niet in de stad maar op het eiland Ometepe dat inmiddels tot natuurreservaat is gedoopt door de Unesco.
Mooi om die parallelen te zien in drive en doelstellingen.
Totoco richt zich op eco-tourisme, eco-farming en development projecten en is volledig opgezet met Nederlands kapitaal.

Combineer een verblijf in Granada met enkele dagen op Ometepe zou ik zeggen.
Henk J.Th. van Stokkom
Semantiek en terminologie terzijde; prima initiatief dat doet denken aan het Ninos Hotel in Cusco Peru. (ninoshotel.com).

Succes!
Onno Oostveen
Totoco is een mooi initiatief omdat zij ook bewust (in hun geval ligt de focus op Planet) toerisme bedrijven. Gasten die verblijven in Hotel con Corazon verwijzen wij dan vaak door naar hen. Omgekeerd gebeurt hetzelfde.

Het niños hotel van Jolanda van den Berg lijkt meer op ons concept. Of beter gezegd wij lijken meer op hen. Wij zijn destijds nl geinspireerd door dit concept.

Onno
Oprichter Hotel con Corazon

Meer over Ondernemerschap