Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bedankt voor je bijdrage. Deze zette mij aan het denken. Mijn gedachten deel ik graag met je. In zijn algemeenheid herken ik wel iets in het beeld dat je van loopbaancoaching schetst, met name de statische en introverte aspecten. Als dit beeld gebaseerd is op persoonlijke ervaringen, dan spijt me dat als loopbaancoach om te lezen. Maar ons vakgebied is zo gedifferentieerd, dat enige nuance mij op zijn plaats lijkt. In onze aanpak onderscheiden wij vier kernfasen van loopbaancoaching: zelfverkenning, visieontwikkeling, marktverkenning en marktbenadering. Tijdens de intake wordt overeengekomen waar in eerste instantie de accenten gelegd dienen te worden en welke loopbaancoach daar het beste bij past. Dat wordt onder meer bepaald door de vraag, aanleiding (van binnen uit en/of van buitenaf), doel en context van de kandidaat (en desgewenst van de opdrachtgever). Soms blijkt tijdens de intake dat de kandidaat al aan het solliciteren is en dat het relevant is om daar praktisch op aan te sluiten. Wellicht blijkt dan dat het persoonlijk profiel en/of zoekprofiel wat scherper kan, waarvoor de aandacht zich tegelijkertijd verplaatst naar onderwerpen m.b.t. zelfverkenning en/of visieontwikkeling. Daarmee krijgt niet ieder traject automatisch een lineair (standaard) karakter (wat soms net zo goed van toepassing kan zijn), maar krijgt het een circulair karakter. Uiteindelijk gaat het, gezien de veelheid aan factoren bij loopbaancoaching, om maatwerk. Loopbaancoaching varieert van curatieve (ontslag, boventalligheid) en preventieve trajecten (heroriëntatie, waarbij het doel veel breder kan zijn dan alleen het vinden van een (nieuwe) baan) tot re-integratietrajecten. Voeg daar uiteenlopende doelgroepen aan toe (geslacht, leeftijd, opleiding, cultuur, milieu) waarin ieder over leer- en gedragsstijlen beschikt (evenals iedere loopbaancoach) en het wordt duidelijk dat het leveren van maatwerk onontkoombaar is. Maar dat brengt natuurlijk altijd wat onzekerheid met zich mee. Met een standaardaanpak worden kandidaten tekort gedaan en blijven loopbaancoaches zichzelf herhalen. In onze aanpak nodigen wij onze kandidaten graag uit om een beeld van hun ideale functie te schetsen, niet om daar letterlijk mee aan de slag te gaan, maar om inzicht te krijgen waar dat beeld voor staat (avontuur, mensen helpen, iets met kinderen doen) en hoe dat te vertalen is naar een functie die wel binnen handbereik is. Naar mijn mening liggen de antwoorden op de vragen van kandidaten wel degelijk in henzelf, maar komen deze pas naar boven in dialoog en interactie met de omgeving. Dat is de waarde van verkenning, onderzoek en toetsing (ook i.r.t. fasen als zelfverkenning en visieontwikkeling), het levert stap voor stap een aanscherping op van de iemands focus en een verkenning van de arbeidsmarkt die steeds gerichter wordt. Dat geeft energie en goede moed. Persoonlijke moed die hard nodig is bij het verkennen en verleggen van eigen grenzen, want vanzelf komt het nooit goed.
Vriendelijke groet,
Joop de Kler