In dit artikel verklaar ik aan de hand van het verhaal van de Rocky Mountain Locust de opkomst van de ‘zwerfkapitalisten’. Daartoe pas ik het begrip ‘locus of control’ toe op de onderneming. Het voorbeeld Ahold toont aan dat de tijd waarin vrij eenvoudig waarde gecreeërd werd op concernniveau al geruime tijd achter ons ligt en dat de ‘locus’ van waardecreatie in de meeste concerns op SBU-niveau is komen te liggen. Alleen het in cultuur nemen van de strategische wildernis die vele concerns kenmerkt kan de wind uit de zeilen van de zwerfkapitalisten nemen. Daartoe zal het concern getransformeerd moeten worden.
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een pro-abonnement en ontvang:
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
- Een Ai-tool die uw persoonlijke organisatievraagstukken beantwoord
(aan de hand van de inhoud van ManagementSite)
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
