Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het wordt tijd voor een ander geluid. De grootste oorzaak voor leegloop bij personeel vormen managers, die uitmunten in demotivatie-competenties. (lees o.a "de Intensieve Menshouderij" van Jaap Peters e.a.)
Kennelijk bevat het managersjargon niet meer de begrippen, enthousiasmeren, inspireren, vertrouwen, en dat soort softe ouderwetse begrippen.
Tot slot de dooddoener, dat er geen bewijs is geleverd voor de stelling dat tevredenheid tot beter resultaat leidt. Moet Sybren van der Schaar misschien eens bij de heer Branson gaan kijken, of dichter bij huis de heer van der Leegte.
Is de oorzaak van de 'ontevredenheid' het niet goed functioneren van leidinggevenden? Waardoor medewerkers onvoldoende gefaciliteerd worden om hun goed werk te verrichten? Dan is er toch echt werk aan de winkel van managers.
Overigens: Het lijkt me goed wanneer leidinggevenden iets vaker in de spiegel kijken: welke bijdrage leveren zij aan de ontevredenheid van medewerkers .... Het 'labelen' van medewerkers als lui, niet bereid tot veranderingen enz komt het resultaat van een organisatie niet ten goede.
Helma.
Bedrijven en organisaties die niet begrijpen hoe ze met hun mensen om moeten gaan komen in zwaar weer terecht.
Als iedereen die te maken heeft met medewerk(st)ers zich eens zouden verdiepen in het Handvest NIEUW Leiderschap, dan zou de wereld er snel
Een stuk beter uit zien.
Lees in dat verband ook mijn triologie