Bedrijven besteden veel aandacht aan de tevredenheid van hun medewerkers. De gedachte erachter, is dat tevreden medewerkers goed zijn voor je bedrijf. Dat je medewerkers dan het beste uit zichzelf halen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Tevreden medewerkers doen hun werk zonder morren en stellen geen kritische vragen. Het is dan ook geen wonder dat leidinggevenden streven naar tevreden medewerkers.
Dat tevredenheid leidt tot een hogere productiviteit is niet aangetoond
Of tevreden medewerkers productiever zijn dan ontevreden medewerkers dat is nog maar de vraag. Tevredenheid leidt eerder tot een passieve staat van zijn dan tot het uiterste willen gaan. Het is niet aangetoond dat er een relatie is tussen tevredenheid en productiviteit.
Waarom zouden medewerkers willen veranderen, ...
Het wordt tijd voor een ander geluid. De grootste oorzaak voor leegloop bij personeel vormen managers, die uitmunten in demotivatie-competenties. (lees o.a "de Intensieve Menshouderij" van Jaap Peters e.a.)
Kennelijk bevat het managersjargon niet meer de begrippen, enthousiasmeren, inspireren, vertrouwen, en dat soort softe ouderwetse begrippen.
Tot slot de dooddoener, dat er geen bewijs is geleverd voor de stelling dat tevredenheid tot beter resultaat leidt. Moet Sybren van der Schaar misschien eens bij de heer Branson gaan kijken, of dichter bij huis de heer van der Leegte.
Is de oorzaak van de 'ontevredenheid' het niet goed functioneren van leidinggevenden? Waardoor medewerkers onvoldoende gefaciliteerd worden om hun goed werk te verrichten? Dan is er toch echt werk aan de winkel van managers.
Overigens: Het lijkt me goed wanneer leidinggevenden iets vaker in de spiegel kijken: welke bijdrage leveren zij aan de ontevredenheid van medewerkers .... Het 'labelen' van medewerkers als lui, niet bereid tot veranderingen enz komt het resultaat van een organisatie niet ten goede.
Helma.
Bedrijven en organisaties die niet begrijpen hoe ze met hun mensen om moeten gaan komen in zwaar weer terecht.
Als iedereen die te maken heeft met medewerk(st)ers zich eens zouden verdiepen in het Handvest NIEUW Leiderschap, dan zou de wereld er snel
Een stuk beter uit zien.
Lees in dat verband ook mijn triologie