Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Verder kun je met geavanceerdere statistieken achterhalen welke pagina's achtereenvolgens bezocht worden (en wanneer bezoekers afhaken). Deze informatie kun je weer gebruiken om je site eventueel aan te passen.
Er zijn, zoals uit het artikel ook blijkt, vele soorten statistieken meetbaar. Het is opvallend hoeveel geavanceerde programmas inmiddels kunnen meten. Siteviews is daarbij een variatie op een thema. Inderdaad wordt dan het bezoek aan de site, en niet zozeer het aantal paginas gemeten. Het hangt er maar vanaf wat je wilt meten, beide statistieken kunnen voldoen, afhankelijk van de bedrijfstak waar je inzit. Het blijft natuurlijk van bealng om statistieken in te zetten om de site te analyseren en uiteindelijk te verbeteren.
Helemaal mee eens: die hele Internetbusiness berust op grootspraak en wishfull thinking.
Nooit begrepen waarom al die bedrijven zo nodig op het Net moeten: het kost handen vol geld, en het levert niks op.
Het Net is chaotisch, en de kwaliteit van de surfer maar povertjes.
Kijk maar naar de onzin die in de top 10 van meest bezochte sites staat: tekenfilms, porno en celebreties.
De serieuze surfer wordt nauwelijks gewaardeerd: vooral ICT-bedrijven scoren benedenmaats. Gewoon een klunzige performance: slecht onderhouden homepages (achterhaald nieuws blijft er maandenlang op prijken), en EMAILS WORDEN SIMPELWEG NIET BEANTWOORD!
En dan te bedenken dat voor die bedrijven Internet hun broodwinning is ...
Geen wonder dat al die bedrijven in de versukkeling raken.
En het had allemaal zo mooi kunnen wezen ...
Helaas heeft het internet op vele fronten de beloften niet waar kunnen maken. Dat neemt niet weg dat er nog steeds vele hoopvolle ontwikkelingen zijn, met name op B2B-gebied. Dat maakt uw opmerking over het niet beantwoorden van mailtjes des te erg, zeker van ICT-bedrijven. Vergelijkbare ervaringen heb ik met autodealers (prijsaanvraag), leasemaatschappijen, makelaars en verzekeringsmaatschappijen. Blijkbaar ligt het belangen bij dit soort organisaties niet bij de electronische verkoop, maar bij de traditionele verkopers. Als dit soort zaken niet goed (vooraf) is geregeld, dan kan men het geld voor een website en -presence net zo goed weggooien. De ervaring leert echter dat een goed onderbouwde webpresence, waarbij aandacht is voor zowel de techniek als de back-office, voor de fulfillment van de orders als voor het commitment van de organisatie, eerder uitzondering dan regel is. Een wat kritischer blik (vooraf!) op de Return on Internet tm is hiertoe zeer noodzakelijk.
met vriendelijke groet,
Gyuri Vergouw