Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed artikel met een prima uitgangspunt om altijd voor je eigen team te kiezen.
Echter, ik vind het wel jammer dat je te weinig stil saat bij het feit dat de klant geklaagd en verhaal komt halen. Blijkbaar heeft de medewerker in kwestie iets gedaan of gezegd wat de klant reden gaf tot klagen. Ik weet niet wat je gedachten achter dit voorval is / was maar ik zou het zelf anders aangepakt hebben.
Ik zou in eerste instantie met mijn medewerker zijn gaan praten en proberen te achterhalen of de klant naar zijn mening enig reden heeft tot klagen. Zo ja, issue bespreken en de relatie met de klant repareren. Zo nee, klacht om zetten in leermoment om zowel de relatie met de medewerker als klant goed te houden. Zo laat je beide personen relationeel in tact en kan er ook tot een hoger professioneel nivo gegroeid worden. Ik ben het met je eens dat per definitie de partij van de klant kiezen funest kan zijn voor de relatie met je eigen mensen.
Persoonlijk ben en blijf ik altijd waakzaam en zal ik nooit klakkeloos partij kiezen voor de medewerker of de klant. Eerst onderzoeken, dan pas oordelen...
Succes,
Chris
TOP artikel van je; Je personeel (team) is je duurste kapitaalgoed en het visitekaartje van je bedrijf. Twee redenen om ze te steunen door ze jouw vertrouwen te geven.
Ons onderzoek heeft aangetoond dat klanten met een naar tevredenheid opgeloste klacht, meer tevreden zijn dan andere klanten.
dus:
Hoe meer klachten; hoe beter ik het vind als manager.
Een klacht = een kans (op persoonlijk contact met mijn klant)
Overigens klaagt slechts 50 procent van de klanten; zodat die andere helft stilletjes door de openstaande achterdeur je bedrijf (voor altijd) verlaat.
Hoe je een klacht naar tevredenheid oplost weet ik je ook wel te vertellen, maar dan bij een kop koffie graag.
Heel veel succes op de goede weg!
Gr. Maarten Wardenier