Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dan zijn we het dus helemaal eens met elkaar.
Groet, Guus
Dank voor je reactie. Het blijft een uitdaging onder alle omstandigheden echt jezelf te blijven en zonder masker door het leven te gaan. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor leiders, hoewel ik van degenen die leiderschap ambiëren wel meer verwacht in dat opzicht. Tja, en een boek schrijven.....is moet bekennen, ik speel wel eens met de gedachte ;-)
het is inderdaad een mooi stuk. Geschreven vanuit de positieve insteek wat saamhorigheid, betrokkenheid en meesterschap doet met werknemers rondom de leider.
Voorbeeldgedrag is wel een van de belangrijkste peilers waar leiders wel eens moeite mee hebben. Vaak hebben leiders moeite om zelf leiding te ontvangen. Vooral als dat niet in lijn ligt met hun eigen visie kan dat zijn weerslag hebben op hun gedrag wat zich weer uit naar de werknemers. Dit is een punt wat helaas vaak onderbelicht is in trainingen.
Een ander punt is eerlijk zijn. Ook dit is een aandachtsgebied wat voor leiders weleens moeilijk is.
Je eigen leiderschap ondermijnen gebeurd vaak wanneer de leider weg kijkt bij problemen in plaats van deze aan te pakken. Daar is wel moed voor nodig maar ook in deze is nog veel winst te halen.
Als voorbeeld. Hoe ga je als leider om met een werknemer die taakcompetent is, goed bij de andere werknemers ligt maar de kantjes ervan af loopt met bv. Regelmatig bij klanten te laat komen, half werk afleveren etc.
Alles heeft de leider al in het werk gesteld om hem " up to speed" te krijgen, maar de werknemer geloofd het wel.
Als in dit voorbeeld de leider niet het juiste doet, verliest hij ook het vertrouwen van de overige werknemers.
Het zou goed zijn als leiders ook hier meer in getraind zouden worden.
Het gaat om het totaal en ja, leiding geven ( en ontvangen) werkt alleen maar zonder masker.
Groeten, Jos??