Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik ben het met je eens Ben met de toevoeging dat integriteit en het goede voorbeeld geven begint aan de keukentafel thuis.
dank voor jouw reactie. Reacties geven verdieping, want wie heeft immers de wijsheid in pacht?
De insteek van mijn column was om duidelijk te maken dat leiders de bewakers zijn van de cultuur van hun organisatie. Integriteit is dan ook absoluut meer dan slechts eerlijk en betrouwbaar zijn. Al blijkt dat heel veel leidinggevenden in ons land daar op zich al problemen mee hebben.
De essentie van integriteit van leidinggevenden, verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen, komt misschien goed naar voren in een reactie van een betrokken RA die ik aantrof op www.accountant.nl. Ter illustratie, het beginsel 'integriteit' vormt de eerste van 5 fundamentele beginselen van de Gedragscode van Accountants. Omdat de geloofwaardigheid van de hele beroepsgroep Accountancy juist vanwege dit beginsel onder vuur ligt, schrijft zij "de cultuur van onze beroepsgroep is vooral gericht op geld verdienen. Maar volgens mij is er meer. De typologie van ons beroep is 'dienstverlening' en daarin is het woord 'dienstbaar' opgesloten. De vraag is hoe we dit woord weer inhoud kunnen geven. De intrinsieke motivatie en waarden van de topbestuurders zijn bepalend voor het voorbeeldgedrag in een organisatie".
Maw, de wijze waarop zij invulling geven aan de kernwaarden beschermen zij als leidingegevenden de cultuur van de organisatie.Daar ligt ook de relatie tussen intregriteit en leiderschap.
Binnen mijn organisatie, de Landmacht, hanteren wij de door ons opgestelde kernwaarden Moed, Toewijzing en Veerkracht als ons morele kompas. Bij ons gaat het teambelang altijd voor het individu. Net zoals de opdracht, ondanks de risico's, centraal staat. Van een leider in mijn organisatie verwachten wij dat hij zijn persoonlijk belang ondergeschikt maakt aan dat van de organisatie. Het is niet voor niets dat Simon Sinek in zijn boek "Leaders eat last", (vertaald "Een voor allen, allen voor Een") het Amerikaansne leger gebruikt als voorbeeld van een sterke cultuur en gedeelde waarden. Een cultuur waar alles draait om teamwork en vertrouwen. In de beleving van Sinek is 'Het inleveren van eigenbelang de prijs die je betaalt voor leiderschap'.
In dat opzicht moet ik er niet aan denken dat de waarden van de economie aan ons worden opgelegd zoals de door jou aangehaalde Tsjechische econoom propageert.